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Beats Biblionetz - Aussagen

Bildungseinrichtungen verlieren ihr Informationsmonopol

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iconBemerkungen

The university’s monopoly on access to educational content is gone, and in many cases (like MIT and CMU) the universities have proactively undercut this monopoly themselves.
Von David A. Wiley, John Hilton III in der Zeitschrift International Review of Research in Open and Distance Learning (2009) im Text Openness, Dynamic Specialization, and the Disaggregated Future of Higher Education
Traditional higher education no longer holds a de facto monopoly in any of its primary functional areas, as it once did. Viable alternatives exist in each and every service it provides.
Von David A. Wiley, John Hilton III in der Zeitschrift International Review of Research in Open and Distance Learning (2009) im Text Openness, Dynamic Specialization, and the Disaggregated Future of Higher Education auf Seite 7
The university library once held a monopoly position in collecting and providing access to high-quality research materials and guarded this access carefully by only permitting students and faculty access to its collections. Today there are high-quality research journals that publish all their papers online for anyone to read at no cost.
Von David A. Wiley, John Hilton III in der Zeitschrift International Review of Research in Open and Distance Learning (2009) im Text Openness, Dynamic Specialization, and the Disaggregated Future of Higher Education auf Seite 6
Philippe WampflerVor dem Web 2.0 hatte die Schule ein Monopol darauf, kompetente Lehrpersonen vermitteln zu können, die Zugang zu lernstufengerechtem Material hatten. Sind Lernnetzwerke und das Internet für Lernende verfügbar, fällt das Alleinstellungsmerkmal weg; die Schule bildet nur noch einen Zugang unter vielen und weist nur auf bestimmte Lernverfahren hin, zu denen es Alternativen gibt.
Von Philippe Wampfler im Buch Generation »Social Media« (2014) im Text Wie aus Neuen Medien ein neues Lernen entsteht auf Seite 134
Philippe WampflerLehrpersonen agieren – genau wie Journalistinnen und Journalisten oder Verlage – nicht mehr als Gatekeeper, die kontrollieren, welche Informationen für Schülerinnen und Schüler relevant sind, sondern diese setzen sich ihren individuellen Neigungen und Zielen folgend selbst mit Lernumgebungen auseinander. Dabei können sie direkt miteinander agieren und bedürfen weder der Moderation noch der Vermittlung durch eine Lehrperson.
Von Philippe Wampfler im Buch Generation »Social Media« (2014) im Text Wie aus Neuen Medien ein neues Lernen entsteht auf Seite 126
Beat Döbeli HoneggerEine Konsequenz der Informationsflut ist auch, dass die Schule beziehungsweise Lehrerinnen und Lehrer das Informationsmonopol verlieren. Noch vor nicht allzu langer Zeit war die Lehrkraft die alleinige Hüterin des Wissens. Schülerinnen und Schüler hatten es je nach Thema sehr schwer, sich unabhängig von der Lehrkraft Wissen anzueignen. Heute können Lernende mit ihren Smartphones bereits im Unterricht alternative Informationsquellen konsultieren oder aber infrage stellen, warum überhaupt eine Lehrkraft zur Wissensvermittlung benötigt wird.
Von Beat Döbeli Honegger im Buch Mehr als 0 und 1 (2016) im Text Welche Allgemeinbildung wird im Leitmedienwechsel benötigt? auf Seite 52
Peter MottDie Lehrveranstaltungen von Harvard und des Massachusetts Institute of Technology kann man bereits heute gratis im Netz abrufen. Allerdings kostet ein Abschluss immer noch 50 000 Dollar pro Jahr, umsonst gibt es keinen Ausweis. Zurzeit kriegen aber nur wenige all derjenigen, die etwa in Harvard oder Cambridge studieren wollen, einen Platz. Wenn das Angebot im Netz verfügbar ist, entsteht Raum für alle möglichen Modelle. Es müssen nicht vier Jahre Cambridge sein. Die Rolle der Universitäten als «gatekeeper» (Torwächter) wird an Bedeutung verlieren. Das wird ziemlich viel Unruhe mit sich bringen.
Von Peter Mott im Text "Das Fabrikmodell der Schule gehört abgelöst" (2012)
Hermann ForneckWar im 19. Jahrhundert die Schule die zentrale Institution des kanonisierten und systematisierten Zugangs zum Wissen, so hat sie seit einigen Jahrzehnten diese Funktion weitgehend verloren. Der Lehrervortrag im 19. und in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts, also der lehrerzentrierte Unterricht, verband die Kenntnisnahme von etwas Unbekanntem mit der vertieften Beschäftigung mit einer Sache. Schüler benötigen heute keinen Lehrervortrag, wenn es um Tiere in Afrika geht. Sie haben in ihrer Lebenswelt durch die Revolutionierung der medialen Repräsentation der Wirklichkeit immer schon einen Zugang zum Wissen, wie afrikanische Tiere aussehen, wie sie klassifiziert sind usw.
Von Hermann Forneck im Text Professionalisierung statt Innovationsabstinenz (2014)
Universities once held a monopoly on access to expert faculty who selected appropriate content for a course of learning and structured a path through that content for learners. Since the advent of the Internet - and especially the popularization of open content - expert-selected and expert-structured content has become widely available to the public through sites like MIT’s OpenCourseWare and Carnegie Mellon’s Open Learning Initiative. Access to these materials, once the exclusive province of admitted, tuition-paying students is now available to everyone with Internet access. Other websites like Wikipedia and Connexions increase the amount of high quality material available to the public.
Von David A. Wiley, John Hilton III in der Zeitschrift International Review of Research in Open and Distance Learning (2009) im Text Openness, Dynamic Specialization, and the Disaggregated Future of Higher Education
Higher education once held a monopoly on the credentials that truly established a person as an expert in his field. Traditional higher education has a number of new competitors in both the online learning space (like University of Phoenix, Walden, Capella, and others) as well as in the no-tuition or very low tuition space (like University of the People, Peer to Peer University, and others). But the threat to the monopoly traditional higher education has held on degrees comes from other areas as well. In the computer science domain, for example, technical certifications from Cisco, RedHat, Microsoft, and others can prove more valuable to prospective employees than a bachelor’s degree in computer science. The university’s monopoly on certifying prospective employees has expired.
Von David A. Wiley, John Hilton III in der Zeitschrift International Review of Research in Open and Distance Learning (2009) im Text Openness, Dynamic Specialization, and the Disaggregated Future of Higher Education auf Seite 7
Universities once held a monopoly on access to teachers, tutors, and others who could answer student questions and support them academically in their learning. The advent of user-contributed websites and social media has drastically altered the equation. A student with a question can now turn to a number of free services like ChaCha, an SMS-based service to which people text their questions and receive answers. (ChaCha answered over 150,000,000 questions in its first eighteen months of service [ChaCha, 2009].) Other ways students can get answers include Yahoo! Answers, an online discussion forum where millions of people ask and answer questions, and Twitter and Facebook, where questions asked in status updates generate numerous answers in comments. Some education-specific sites provide students with the support and help they need as well. NoteCentric, NoteMesh, and ShareNotes.com help students share educational materials they create with each other (e.g., notes they take during class or while reading a book).
Von David A. Wiley, John Hilton III in der Zeitschrift International Review of Research in Open and Distance Learning (2009) im Text Openness, Dynamic Specialization, and the Disaggregated Future of Higher Education auf Seite 6

iconZitationsgraph

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