/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Cognitive flexibility, constructivism and hypertext

Random access instruction for advanced knowledge acquisition in ill structured domains
Zu finden in: Constructivism and the technology of instruction (Seite 57 bis 75), 1992  
Diese Seite wurde seit 5 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Jasmina HasanbegovicA section of the special issue of "Educational Technology" on the implications of constructivism for educational technology introduces a systematic theory of hypertext design called "Random Access Instruction" (RAI).
Based on the fact that the failure of many instructional systems are influenced by underlying biases and assumptions in the design of instruction, the authors develop principal recommendations for the development of instructional hypertext systems to promote successful learning of difficult subject matter. In particular, they critizise the representation of the instructional domain and its associated performance demands in an unrealistically simplified and well- structured manner.
Stressing the flexible reassembly of pre-existing knowledge to adaptively fit the needs of a new situation, this new constructivist orientation can promote the development of cognitive flexibility using theory- based hypertext systems. The problems posed by ill-structured aspects of knowledge for the advanced knowledge acquisition can be remedied by the principles of Cognitive Flexibility Theory (CFT) which in part of will be applied systematically as an instruction theory called Random Access Instruction for nonlinear computer learning environments.
In a next step the authors explain the characteristics of an ill- structured domain (characterised by conceptual complexity and across- case- irregularity) and the main points of advanced knowledge acquisition. Thereupon they explain the principles of CFT introduced as one antidote to the problems of advanced knowledge acquisition in ill-structured domains.
Subsequently they discuss constraints of the design of hypertext learning environments drawn from implications of CFT by illustrating the theory- and context- based logic of hypertext design within a single hypertext example. They conclude their article with a first empirical study which underlines the promoted superior transfer of CFT to a new problem- solving situation.This widely cited article does not loose ground regarding the transfer of an integrated theory of learning, mental representation and instruction focusing on the problems of advanced knowledge acquisition in ill-structured domains into its implications for the design of computer hypertext learning environments. Moreover, the addressed hypertext design features are still of great importance for current developments.
[from: http://www.elearning-reviews.org]
Von Jasmina Hasanbegovic, erfasst im Biblionetz am 15.05.2005

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
D. K. Andersen, D.P. Ausubel, Jerome S. Bruner, P. J. Feltovich, M. J. Jacobson, R. J. Spiro, Ludwig Wittgenstein

Begriffe
KB IB clear
cognitive flexibilitycognitive flexibility, Hypertexthypertext, Konstruktivismusconstructivism
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
  Tractatus logico-philosophicus (Ludwig Wittgenstein) 13, 4, 14, 1, 5, 9, 3, 1, 6, 7, 5, 813240814613
1960 local  The Process of Education (Jerome S. Bruner) 6, 11, 2, 2, 9, 2, 5, 2, 5, 8, 3, 9861692730
1968 Educational Psychology (D.P. Ausubel) 37000
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
Philosophische Untersuchungen (Ludwig Wittgenstein) 51000
1988 Cognitive flexibility theory Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (D. K. Andersen, P. J. Feltovich, M. J. Jacobson, R. J. Spiro) 1, 10, 1, 1, 6, 2, 1, 1, 4, 4, 4, 813281564

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

icon30 Erwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.