Beats Biblionetz - Texte

/ en / Traditional / help

Contributions to a Theoretical Framework for CSCL

Publikationsdatum:
Zu finden in: Computer Support for Collaborative Learning (Seite 62 bis 71), 2002 local secure 
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Gerry StahlLooking at computer support for collaborative learning (CSCL) in terms of (a) collaborative knowledge building, (b) group and personal perspectives, (c) mediation by artifacts and (d) micro-analysis of conversation provides a rich, multi-dimensional starting point for conceptualizing and studying CSCL. The notion of collaborative knowledge building defines a useful paradigm for conceptualizing learning as social practice. The social interactions and knowledge management activities in which shared knowledge is constructed can be analyzed as the result of interweaving group and personal conversational perspectives. In general, collaborative interaction is mediated by artifacts: sometimes only by transitory artifacts like spoken words or gestures, but increasingly by physical or digital artifacts and media. Empirical studies of collaborative knowledge building employing micro-ethnographic analysis of speech, gesture, artifacts and media can make the details of these collaboration interactions visible, highlighting the interplay of perspectives and artifacts in the trans-personal construction of knowledge. A theoretical framework incorporating models of knowledge building, perspectives and artifacts – and grounded in empirical analysis of collaborative interaction - can guide the design of computer-based artifacts and media as support for collaborative learning with appropriate, elaborated and unified conceptualizations.
Von Gerry Stahl im Text Contributions to a Theoretical Framework for CSCL (2002)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Carl Bereiter, Daniel C. Dennett, Hans-Georg Gadamer, Martin Heidegger, Karl Marx, Marvin Minsky, Donald A. Norman, Jeremy Roschelle, T. Russell, Marlene Scardamalia, John R. Searle, Gerry Stahl, Lew Semjonowitsch Vygotsky

Begriffe
KB IB clear
CSCLComputer-Supported Collaborative Learning, Lernenlearning
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
Das Kapital (Karl Marx) 27000
1930Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 8, 7, 11, 14, 5, 12, 11, 5, 5, 7, 6, 1014818101698
1960Wahrheit und Methode (Hans-Georg Gadamer) 20300
1962Being and Time (Martin Heidegger) 14000
1962Thought and Language (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 43200
1969Sprechakte (John R. Searle) 17100
1985  local secure The Society of Mind (Marvin Minsky) 3, 3, 6, 8, 4, 9, 9, 1, 4, 4, 1, 5344951241
1991 local secure Philosophie des menschlichen Bewusstseins (Daniel C. Dennett) 4, 1, 6, 2, 2, 4, 7, 4, 4, 4, 1, 881281245
1994  local secure Things That Make Us Smart (Donald A. Norman) 4, 1, 7, 4, 1, 4, 6, 1, 2, 1, 2, 5234353194
1996CSCL (Timothy D. Koschmann) 6, 4, 7, 8, 6, 10, 14, 2, 1, 8, 12, 7985071156
1999The no significant difference phenomenon (T. Russell) 4, 3, 9, 7, 4, 6, 16, 9, 5, 9, 7, 1119611243
2002Education and Mind in the Knowledge Age (Carl Bereiter) 7, 4, 1, 4, 3, 7, 2, 2, 5, 4, 4, 21552783
2002 local secure CSCL 2 Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Rogers Hall, Timothy D. Koschmann, Naomi Miyake) 2, 3, 1, 5, 5, 2, 2, 4, 2, 4, 2, 1161511673
2006 local secure Group Cognition (Gerry Stahl) 3, 4, 6, 1, 9, 5, 2, 8, 1, 1, 2, 617286646
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1992 local secure web Learning by collaborating (Jeremy Roschelle) 1, 2, 3, 4, 4, 5, 4, 8, 1, 1, 1, 418104453
1994 local secure web Computer Support for Knowledge-Building Communities (Marlene Scardamalia, Carl Bereiter) 7, 3, 7, 7, 3, 4, 9, 1, 2, 11, 17, 850781487
2002 local secure Rediscovering CSCL (Gerry Stahl) 1, 2, 1, 6, 5, 3, 4, 7, 5, 6, 3, 7387363

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.