/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Using Learning Protocols for Knowledge Acquisition and Problem Solving with Individual and Group Incentives

Michael Oehl, Hans-Rüdiger Pfister
Erstpublikation in: ED Media 2005
Publikationsdatum:
Diese Seite wurde seit 4 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

The learning protocol approach implements cooperation scripts as automated discourse rules into a net-based learning environment. The purpose of learning protocols is to improve learning outcomes of distributed learning groups by imposing structure on the learning discourse. The main features of learning protocols are a referencing function, a typing function, and a predefined sequence of contributions. Previous work has shown that learning protocols can improve learning performance; however, it is still unclear which conditions are advantageous and which conditions are disadvantageous. We investigate experimentally a learning protocol with respect to two kinds of tasks, knowledge acquisition versus problem solving, and with respect to two motivational conditions, individual versus group incentives. Results indicate that learning protocols are more advantageous if the learning goal is knowledge acquisition as compared to problem solving; this effect is moderated by group size. Motivational conditions, however, do not influence learning performance.
Von Michael Oehl, Hans-Rüdiger Pfister im Text Using Learning Protocols for Knowledge Acquisition and Problem Solving with Individual and Group Incentives (2005)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
H. Barrows, Donald F. Dansereau, P. J. Feltovich, Rogers Hall, A. C. Kelson, Timothy D. Koschmann, Naomi Miyake, Martin Mühlpfordt, Werner Müller, A. M. O'Donnell, Hans-Rüdiger Pfister, R. Tamblyn

Begriffe
KB IB clear
collaboration scriptcollaboration script, Motivationmotivation
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1980 Problem-based learning (H. Barrows, R. Tamblyn) 14200
1996 CSCL (Timothy D. Koschmann) 3, 9, 5, 7, 1, 12, 2, 2, 9, 1, 4, 41015541476
2002 local  CSCL 2 Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Rogers Hall, Timothy D. Koschmann, Naomi Miyake) 1, 6, 2, 13, 9, 2, 2, 7, 2, 3, 4, 96159923
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1992 Scripted Cooperation in Student Dyads (A. M. O'Donnell, Donald F. Dansereau) 2, 8, 1, 8, 2, 8, 1, 2, 5, 1, 2, 62226807
1996 Computer-Supported Problem-Based Learning (Timothy D. Koschmann, A. C. Kelson, P. J. Feltovich, H. Barrows) 3100
1999 Structuring dyadic interaction through scripted cooperation (A. M. O'Donnell) 3100
2003 local  Lernprotokollunterstütztes Lernen (Hans-Rüdiger Pfister, Martin Mühlpfordt, Werner Müller) 1, 10, 1, 7, 4, 8, 1, 1, 2, 3, 3, 5475887

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Using Learning Protocols for Knowledge Acquisition and Problem Solving with Individual and Group Incentives: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 76 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-01-28)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.