/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Flexibility in macro-scripts for computer-supported collaborative learning

Pierre Dillenbourg, Pierre Tchounikine
Erstpublikation in: Journal of Computer Assisted Learning 23, pp 1-13
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit mehr als 9 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Pierre DillenbourgPierre TchounikineThis article is organized as follows. In the next section, we present three examples of CSCL macroscripts (in section ‘Examples’). These examples will be used all along the article to exemplify and anchor our arguments about flexibility. We then propose de- finitions for the macro-script notion and list macroscripts important characteristics. In section 3, we deepen our analysis of flexibility. We first dissociate intrinsic constraints and extrinsic constraints. We then analyze what flexibility issues are required for the teacher (in section ‘Why should scripts be flexible?’) and then for the students (in section ‘Flexibility for the teacher’), using the examples introduced in next section to exemplify intrinsic and extrinsic constraints. In section ‘Implementing flexibility’, we define what conclusions can be drawn from this analysis in terms of operationalization platforms.
Von Pierre Dillenbourg, Pierre Tchounikine im Text Flexibility in macro-scripts for computer-supported collaborative learning (2007)
Pierre DillenbourgPierre TchounikineIn the field of computer-supported collaborative learning (CSCL), scripts are designed to support collaboration among distant learners or co-present learners whose interactions are (at least partially) mediated by a computer. The rationale of scripts is to structure collaborative learning processes in order to trigger group interactions that may be rare in free collaboration. Fixing the degree of coercion is a delicate design choice: too rigid scripts would spoil the richness of collaborative interactions; too flexible scripts would fail to induce the targeted interactions. Because of the unpredictability of how scripts will be enacted, both the teacher and the students must be allowed to modify some script features. In this article we propose a conceptual analysis of this notion of flexibility, arguing for a dissociation of constraints that are intrinsic to the pedagogical design of the script and constraints induced by the technology or contextual factors. This difference sets up the limits of flexibility both for the teacher and for the students and provides specification for the computational design. This analysis leads to the conclusion that the operationalization of CSCL scripts should be addressed by implementing script engines handling multiple representations of the script: the script to be executed, the emergent organization of teams, the set of intrinsic and extrinsic constraints and the visual representation of the script for students and teachers.
Von Pierre Dillenbourg, Pierre Tchounikine im Text Flexibility in macro-scripts for computer-supported collaborative learning (2007)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
R. Abelson, Donald F. Dansereau, Pierre Dillenbourg, A. M. O'Donnell, Nikol Rummel, R. C. Shank, Hans Spada

Begriffe
KB IB clear
collaboration scriptcollaboration script, CSCLComputer-Supported Collaborative Learning, Lernenlearning, macro-scriptmacro-script, micro-scriptmicro-script, social network analysissocial network analysis
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1977 Scripts, Plans, Goals, and Understanding (R. C. Shank, R. Abelson) 1, 6, 2, 6, 1, 6, 1, 4, 1, 2, 3, 51405314
2002 Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 2, 6, 3, 10, 1, 12, 1, 2, 11, 1, 2, 8604381774
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1992 Scripted Cooperation in Student Dyads (A. M. O'Donnell, Donald F. Dansereau) 2, 8, 1, 8, 2, 8, 1, 2, 5, 1, 2, 62226807
2002 local web  Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 9, 5, 11, 4, 9, 2, 9, 12, 1, 5, 2, 114533112594
2005 Learning to collaborate (Nikol Rummel, Hans Spada) 14000

iconDieser Text erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
ArgueGraph, ConceptGridScript

iconTagcloud

iconEinträge in Beats Blog

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Flexibility in macro-scripts for computer-supported collaborative learning: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 163 kByte; WWW: Link OK 2021-03-21)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.