/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Visualizing learning processes using Didactic Process Maps

Publikationsdatum:
Zu finden in: Investigations of E-Learning Patterns (Seite 15 bis 148), 2011  
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 4 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Beat Döbeli HoneggerMichele NotariIn this article the visualization tool "Didactic Process Map" (DPM) is presented to discuss learning processes and visualize the solution part of pedagogical patterns. Such an instrument has to be easy to learn, easy to use and must be able to visualize the essential aspects of learning settings. Completeness and formal validity are not required because DPM is supposed to be used by humans discussing with each other (human interaction) and does not need to be processable by computers. The target audience of DPM are learners, teachers and practitioners, therefore it is important to keep the amount of map-elements as low as possible.
In order to keep DPM simple and easy usable an approach following the 80:20-principle (pareto-principle) has been chosen: Essential properties of learning processes must be visualizable while unessential and rare used properties have to be left out. They can be communicated literally and negotiated orally. With this principle in mind, the DPM-approach distinguishes itself from existing efforts for an exhaustive learning process description language and fits well into the design pattern approach.
Von Beat Döbeli Honegger, Michele Notari im Text Visualizing learning processes using Didactic Process Maps (2011)

iconDieses Kapitel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Christopher Alexander, Juan I. Asensio-Pérez, Jan Borchers, Francis Brouns, James Dalziel, Yannis Dimitriadis, Beat Döbeli Honegger, Dietrich Dörner, Erich Gamma, Peter Goodyear, Richard Helm, Davinia Hernández-Leo, Sara Ishikawa, Ralph Johnson, Kurt Koffka, Rob Koper, Jill H. Larkin, Jocelyn Manderveld, Patrick McAndrew, Michele Notari, Peter van Rosmalen, Murray Silverstein, Herbert Simon, Peter Sloep, Colin Tattersall, Jan van Bruggen, Eloy D. Villasclaras-Fernández, John Vlissides, Hubert Vogten

Begriffe
KB IB clear
LehrerInteacher, Lernenlearning, patternpattern, Visualisierungvisualization
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1935The Principles of Gestalt Psychology (Kurt Koffka) 5100
1977A Pattern Language (Christopher Alexander, Sara Ishikawa, Murray Silverstein) 3, 1, 5, 1, 1, 8, 3, 3, 4, 1, 5, 631461109
1995    Design Patterns (Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides) 5, 1, 1, 2, 2, 1, 2, 5, 3, 3, 3, 4421343808
2001A Pattern Approach to Interaction Design (Jan Borchers) 1, 3, 3, 1, 1, 2, 3, 2, 1, 4, 2, 671562593
2003    Scripting Strategies in Computer Supported Collaborative Learning Environments (Michele Notari) 6, 5, 5, 4, 2, 2, 4, 5, 2, 4, 3, 10629101114
2006WikiSym 20066, 8, 6, 9, 8, 14, 12, 5, 11, 10, 7, 1665121161440
2007    Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) 12, 12, 10, 14, 16, 22, 17, 11, 14, 19, 20, 2650188261952
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
   COLLAGE (Davinia Hernández-Leo, Eloy D. Villasclaras-Fernández, Juan I. Asensio-Pérez, Yannis Dimitriadis, Iván M. Jorrín-Abellán, Inés Ruiz-Requies, Bartolomé Rubia-Avi) 2, 1, 2, 3, 1, 3, 5, 1, 1, 2, 3, 67116589
   Patterns, designs and activities (Patrick McAndrew, Peter Goodyear, James Dalziel) 2, 1, 2, 2, 3, 1, 3, 1, 2, 1, 2, 42114282
1987    Why a Diagram is (Sometimes) Worth Ten Thousand Words (Jill H. Larkin, Herbert Simon) 3, 1, 3, 3, 2, 1, 2, 2, 2, 3, 2, 41054332
1990    The Logic of Failure [and Discussion] (Dietrich Dörner) 3, 1, 1, 2, 2, 1, 1, 2, 1, 2, 2, 2272295
2000    From change to renewal (Rob Koper) 2, 3, 3, 1, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 3, 63216247
2003    Implementing Learning Design (James Dalziel) 1, 2, 2, 1, 1, 3, 2, 1, 1, 3, 3, 4654194
2005    A first exploration of an inductive analysis approach for detecting learning design patterns (Francis Brouns, Rob Koper, Jocelyn Manderveld, Jan van Bruggen, Peter Sloep, Peter van Rosmalen, Colin Tattersall, Hubert Vogten) 2, 1, 2, 5, 2, 1, 3, 1, 4, 1, 1, 102510274
2006How to use a wiki in education (Michele Notari) 11200
2007Didactic Process Map Language (Michele Notari, Beat Döbeli Honegger) 8, 8, 7, 7, 8, 13, 5, 6, 9, 5, 11, 106210803

iconDieses Kapitel erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Schule, Unterricht

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalVisualizing learning processes using Didactic Process Maps: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 666 kByte)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Kapitel 1534
Verweise von diesem Kapitel 531
Webzugriffe auf dieses Kapitel 2334812113182567524126436443315285461011427111096415546182523153366431435136435471295465810
200920102011201220132014201520162017