/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Social Software and Knowledge Building

Supporting Co-Evolution of Individual and Collective Knowledge
Zu finden in: Learning in the Disciplines (Seite 9), 2010   
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 8 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Ulrike CreßJohannes MoskaliukThis paper presents a framework model that defines learning and knowledge building as a co-evolution of cognitive and social systems. This model brings together Scardamalia and Bereiter’s theory of knowledge building and Nonaka’s knowledge creation theory. We demonstrate how learning and knowledge building may occur when people interact with each other, using shared digital artifacts such as tag clouds (that result from social-tagging activities) or wikis. For both technologies, we provide illustrating data from two pilot studies. As an example, we refer to the learning processes that take place while searching for information in tag clouds. In addition, we illustrate processes of knowledge building by referring to users working on a wiki. In conclusion, the differences and similarities between these technologies are assessed, regarding their potential for knowledge building.
Von Joachim Kimmerle, Ulrike Creß, Christoph Held, Johannes Moskaliuk im Konferenz-Band Learning in the Disciplines (2010) im Text Social Software and Knowledge Building

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...


Personen
KB IB clear
Carl Bereiter, Ulrike Creß, Ward Cunningham, Alain Désilets, Joachim Kimmerle, Timothy D. Koschmann, Bo Leuf, Niklas Luhmann, Johannes Moskaliuk, Ikujiro Nonaka, Michele Notari, Sébastien Paquet, Michael Polanyi, Marlene Scardamalia, Gerry Stahl, Dan Suthers, Hirotaka Takeuchi, David Turner, Norman G. Vinson, Chien-min Wang

Begriffe
KB IB clear
social softwaresocial software, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1966The Tacit Dimension (Michael Polanyi) 4, 4, 3, 3, 3, 3, 2, 4, 5, 5, 4, 837182966
1984   Soziale Systeme (Niklas Luhmann) 5, 74, 10, 24, 11, 5, 4, 4, 4, 4, 1, 146439142549
1995  Die Organisation des Wissens (Ikujiro Nonaka, Hirotaka Takeuchi) 7, 18, 4, 6, 8, 4, 2, 5, 2, 2, 5, 137752138083
1996CSCL (Timothy D. Koschmann) 4, 12, 8, 8, 4, 4, 2, 4, 4, 4, 2, 9995091046
2001    The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 10, 42, 16, 29, 20, 19, 16, 9, 10, 10, 7, 1410754143757
2002Education and Mind in the Knowledge Age (Carl Bereiter) 4, 4, 2, 3, 5, 3, 1, 2, 1, 1, 1, 71557745
2005  WikiSym 200514, 28, 8, 10, 13, 7, 7, 9, 9, 9, 9, 167861161558
2006   The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (R. Keith Sawyer) 4, 12, 5, 9, 9, 3, 2, 5, 8, 8, 2, 11486211652
2006WikiSym 20065, 16, 9, 10, 10, 8, 4, 9, 9, 9, 10, 1665121161555
2009   CSCL 20096, 16, 7, 9, 10, 4, 6, 10, 10, 10, 16, 1322133131072
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1991Higher levels of agency for children in knowledge building (Carl Bereiter, Marlene Scardamalia) 7000
1994    Computer Support for Knowledge-Building Communities (Marlene Scardamalia, Carl Bereiter) 6, 20, 8, 15, 8, 12, 18, 17, 5, 5, 2, 12507121390
2004    Extending the Wiki Paradigm for Use in the Classroom (Chien-min Wang, David Turner) 5, 6, 7, 5, 4, 2, 7, 4, 7, 7, 5, 714107582
2005   Are Wikis Usable? (Alain Désilets, Sébastien Paquet, Norman G. Vinson) 4, 8, 4, 4, 3, 3, 1, 3, 1, 1, 3, 812188592
2006How to use a wiki in education (Michele Notari) 11200
2007A theoretical framework of collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 3200
2008Learning and Knowledge Building with Wikis (Johannes Moskaliuk, Joachim Kimmerle, Ulrike Creß) 3200
2008    A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 5, 6, 4, 8, 6, 3, 2, 5, 3, 3, 4, 914359520
2009   Learning and Knowledge Building with Social Software (Joachim Kimmerle, Johannes Moskaliuk, Ulrike Creß) 2, 2, 4, 3, 2, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 6286201

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Wikipedia

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconVolltext dieses Dokuments

LokalSocial Software and Knowledge Building: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 118 kByte)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.