/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Wiki: an Archetypical Tool for Collaborative Learning in the Digital Age

Diese Seite wurde seit 3 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Michele NotariBeat Döbeli HoneggerA wiki is regarded as a flexible tool for collaboratively creating, linking, revising and regrouping content enabling the focus on content and on the content creation process. Not the tool wiki itself but the inherent properties like openness, easiness to use philosophy of equal multi-users and cloud computing make it an archetypical tool ameliorating technology enhanced socio-constructive learning settings. Even if the wiki itself as a tool disappears, its core principles will stay. Some examples of wikis used in education are provided and an outlook on possible further 'wiki-like' developments is portrayed.
Von Michele Notari, Beat Döbeli Honegger im Buch Wiki Supporting Formal and Informal Learning (2012) im Text Wiki: an Archetypical Tool for Collaborative Learning in the Digital Age

iconDieses Kapitel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Albert Bandura, Amy Bruckman, Jerome S. Bruner, Moshe Cohen, Melissa Cole, Ulrike Creß, Simon Cropper, Ward Cunningham, Alain Désilets, Pierre Dillenbourg, Beat Döbeli Honegger, Thomas M. Duffy, Martin Ebner, Frank Fischer, Andrea Forte, Mark Guzdial, Sabine Hauser, Andreas Helmke, Fabrice Hong, Patrick Jermann, David H. Jonassen, Terry Judd, Colleen Kehoe, Gregor E. Kennedy, Joachim Kimmerle, Daniela Knüsel, Bo Leuf, Heinz Mandl, Hilbert Meyer, Hartmut Mitzlaff, Thomas Moser, Martin Muehlenbrock, Michele Notari, Sébastien Paquet, Dominik Petko, Will Richardson, Jochen Rick, Margaret Riehl, Nikol Rummel, Mandy Schiefner, Iwan Schrackmann, A. Soller, Hans Spada, Gerry Stahl, G. Trentin, Norman G. Vinson, Armin Weinberger

Aussagen
KB IB clear
Bildungsperspektive: Die Informationsgesellschaft verändert die Aufgabe von Bildung
Lebensweltargument: ICT gehört in die Schule, weil es die Alltagsrealität der SchülerInnen (mit) prägt.
Lernargument: ICT-Einsatz fördert das Lernen
Lernen ist ein aktiver Prozesslearning is an active process
Zukunftsargument: computer literacy ist eine für die Informationsgesellschaft notwendige Kulturtechnik

Begriffe
KB IB clear
Lernenlearning, ProsumerProsumer, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
Unterrichtsqualität (Andreas Helmke) 8, 2, 1, 4, 1, 4, 2, 3, 2, 2, 1, 51925248
1960The Process of Education (Jerome S. Bruner) 2, 2, 4, 3, 3, 3, 2, 3, 3, 4, 4, 7601572148
1992  Constructivism and the technology of instruction (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 12, 6, 3, 2, 9, 8, 4, 5, 2, 9, 1, 4903342157
1998Self-efficacy (Albert Bandura) 25000
2001Euro-CSCL Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Pierre Dillenbourg, A. Eurelings, K. Hakkarainen) 4, 5, 2, 8, 8, 5, 4, 279, 4, 5, 5, 74611071500
2001    The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 18, 10, 11, 11, 10, 11, 10, 16, 12, 9, 9, 1110754113486
2002   Computer Support for Collaborative Learning (Gerry Stahl) 2, 3, 4, 4, 6, 3, 1, 1, 1, 1, 4, 4445041262
2002Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 2, 1, 1, 3, 3, 4, 2, 2, 2, 2, 1, 6583961345
2003    Scripting Strategies in Computer Supported Collaborative Learning Environments (Michele Notari) 3, 3, 4, 3, 5, 6, 5, 5, 4, 2, 2, 462941090
2004    Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving (Patrick Jermann) 25, 12, 8, 6, 8, 10, 3, 9, 3, 5, 9, 3106431609
2005  WikiSym 200511, 7, 2, 6, 11, 10, 6, 10, 5, 11, 17, 117861111343
2006    Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms (Will Richardson) 2, 3, 3, 7, 3, 5, 2, 5, 6, 3, 4, 172571172803
2006WikiSym 20068, 6, 5, 9, 8, 6, 6, 8, 6, 9, 8, 1465121141379
2007    Web 2.0 - Internet Interaktiv17, 9, 7, 12, 17, 14, 8, 8, 10, 16, 12, 193590192112
2007    Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) 17, 13, 12, 15, 16, 12, 12, 12, 10, 14, 16, 2250188221845
2008     Computer und Internet in der Primarschule (Iwan Schrackmann, Daniela Knüsel, Thomas Moser, Hartmut Mitzlaff, Dominik Petko) 13, 10, 18, 17, 19, 16, 13, 14, 9, 22, 20, 2126198212439
2009   Looking Toward the Future of Technology-Enhanced Education (Martin Ebner, Mandy Schiefner) 25, 6, 8, 16, 10, 13, 12, 12, 9, 5, 12, 91310391382
2011  Investigations of E-Learning Patterns (Christian Kohls, Joachim Wedekind) 5, 5, 5, 9, 5, 12, 4, 6, 5, 5, 6, 11246611513
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1989    The effect of distant audiences on students' writing (Moshe Cohen, Margaret Riehl) 3, 1, 1, 2, 1, 2, 1, 1, 3, 1, 1, 1321108
1992Constructivism (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 13300
2001    Using Wiki (Bo Leuf, Ward Cunningham) 5300
2001   From Mirroring to Guiding (Patrick Jermann, A. Soller, Martin Muehlenbrock) 3, 9, 2, 2, 1, 4, 2, 1, 3, 2, 2, 1951364
2001   Beyond Adoption to Invention (Mark Guzdial, Jochen Rick, Colleen Kehoe) 4, 2, 1, 4, 3, 4, 1, 6, 4, 6, 6, 9282091824
2002    Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 16, 5, 6, 5, 6, 3, 1, 5, 3, 8, 8, 6463361803
2002Fostering computer supported collaborative learning with cooperation scripts and scaffolds (Armin Weinberger, Frank Fischer, Heinz Mandl) 5100
2003   Zehn Merkmale guten Unterrichts (Hilbert Meyer) 5, 3, 2, 3, 6, 4, 5, 10, 9, 6, 6, 982495879
2004Collaborative Learning (Patrick Jermann) 1, 1, 4, 1, 2, 3, 1, 3, 2, 3, 3, 46134520
2005Learning to collaborate (Nikol Rummel, Hans Spada) 11000
2005   Wiki as a Tool for Web-based Collaborative Story Telling in Primary School (Alain Désilets, Sébastien Paquet) 2, 2, 6, 1, 2, 2, 2, 1, 2, 2, 3, 28192751
2005    Wikis - a Rapidly Growing Phenomenon in the German-Speaking School Community (Beat Döbeli Honegger) 10, 5, 4, 4, 8, 5, 7, 9, 5, 8, 9, 122614121037
2005   Are Wikis Usable? (Alain Désilets, Sébastien Paquet, Norman G. Vinson) 1, 1, 2, 1, 2, 3, 1, 2, 2, 1, 4, 112181530
2006    Learning to collaborate in a computer-mediated setting (Nikol Rummel, Hans Spada, Sabine Hauser) 1, 1, 2, 1, 1, 4, 1, 1, 2, 2, 1, 1371289
2006How to use a wiki in education (Michele Notari) 11200
2007    Wiki und die starken Potenziale (Beat Döbeli Honegger) 10, 3, 5, 6, 10, 10, 6, 6, 6, 10, 10, 12141812994
2007Didactic Process Map Language (Michele Notari, Beat Döbeli Honegger) 11, 5, 1, 4, 6, 6, 8, 8, 7, 7, 8, 136213757
2008    Using a wiki to evaluate individual contribution to a collaborative learning project (G. Trentin) 6, 1, 1, 1, 5, 3, 1, 1, 1, 3, 4, 37143336
2008    The mechanics of CSCL macro scripts (Pierre Dillenbourg, Fabrice Hong) 3, 3, 1, 1, 5, 2, 1, 2, 1, 1, 1, 26182268
2008    A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 3, 3, 6, 3, 3, 5, 4, 5, 3, 2, 2, 714357438
2009    Using wiki technology to support student engagement (Melissa Cole) 2, 4, 3, 6, 2, 3, 3, 2, 1, 1, 2, 19131164
2010    Writing, Citing, and Participatory Media (Andrea Forte, Amy Bruckman) 2, 2, 8, 1, 4, 3, 1, 2, 2, 3, 1, 44214185
2010    Using wikis for collaborative learning (Terry Judd, Gregor E. Kennedy, Simon Cropper) 6, 9, 4, 2, 4, 5, 3, 5, 2, 2, 7, 44144302
2011   Visualizing learning processes using Didactic Process Maps (Beat Döbeli Honegger, Michele Notari) 3, 5, 1, 3, 6, 4, 3, 5, 4, 7, 12, 94199447

iconDieses Kapitel erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Wikipedia

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Kapitel 1444
Verweise von diesem Kapitel 115
Webzugriffe auf dieses Kapitel 33155323232864124254115583143231625201842685516143552142368
2011201220132014201520162017