/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Wiki: an Archetypical Tool for Collaborative Learning in the Digital Age

Diese Seite wurde seit 4 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Michele NotariBeat Döbeli HoneggerA wiki is regarded as a flexible tool for collaboratively creating, linking, revising and regrouping content enabling the focus on content and on the content creation process. Not the tool wiki itself but the inherent properties like openness, easiness to use philosophy of equal multi-users and cloud computing make it an archetypical tool ameliorating technology enhanced socio-constructive learning settings. Even if the wiki itself as a tool disappears, its core principles will stay. Some examples of wikis used in education are provided and an outlook on possible further 'wiki-like' developments is portrayed.
Von Michele Notari, Beat Döbeli Honegger im Buch Wiki Supporting Formal and Informal Learning (2012) im Text Wiki: an Archetypical Tool for Collaborative Learning in the Digital Age

iconDieses Kapitel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Albert Bandura, Amy Bruckman, Jerome S. Bruner, Moshe Cohen, Melissa Cole, Ulrike Creß, Simon Cropper, Ward Cunningham, Alain Désilets, Pierre Dillenbourg, Beat Döbeli Honegger, Thomas M. Duffy, Martin Ebner, Frank Fischer, Andrea Forte, Mark Guzdial, Sabine Hauser, Andreas Helmke, Fabrice Hong, Patrick Jermann, David H. Jonassen, Terry Judd, Colleen Kehoe, Gregor E. Kennedy, Joachim Kimmerle, Daniela Knüsel, Bo Leuf, Heinz Mandl, Hilbert Meyer, Hartmut Mitzlaff, Thomas Moser, Martin Muehlenbrock, Michele Notari, Sébastien Paquet, Dominik Petko, Will Richardson, Jochen Rick, Margaret Riehl, Nikol Rummel, Mandy Schiefner, Iwan Schrackmann, A. Soller, Hans Spada, Gerry Stahl, G. Trentin, Norman G. Vinson, Armin Weinberger

Aussagen
KB IB clear
Bildungsperspektive: Die Informationsgesellschaft verändert die Aufgabe von Bildung
Lebensweltargument: ICT gehört in die Schule, weil es die Alltagsrealität der SchülerInnen (mit) prägt.
Lernargument: ICT-Einsatz fördert das Lernen
Lernen ist ein aktiver Prozesslearning is an active process
Zukunftsargument: computer literacy ist eine für die Informationsgesellschaft notwendige Kulturtechnik

Begriffe
KB IB clear
Lernenlearning, ProsumerProsumer, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
Unterrichtsqualität (Andreas Helmke) 12, 4, 7, 3, 6, 1, 2, 4, 2, 2, 2, 71927316
1960The Process of Education (Jerome S. Bruner) 6, 12, 10, 9, 6, 2, 3, 2, 5, 5, 3, 106815102249
1992  Constructivism and the technology of instruction (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 5, 12, 7, 4, 6, 2, 5, 5, 4, 4, 4, 129233122258
1998Self-efficacy (Albert Bandura) 28000
2001Euro-CSCL Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Pierre Dillenbourg, A. Eurelings, K. Hakkarainen) 7, 20, 10, 5, 12, 3, 2, 5, 5, 5, 6, 94711091633
2001    The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 10, 42, 16, 29, 20, 19, 16, 9, 10, 10, 7, 1410754143757
2002   Computer Support for Collaborative Learning (Gerry Stahl) 3, 14, 6, 3, 4, 3, 2, 5, 5, 5, 6, 114450111360
2002Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 6, 2, 8, 5, 3, 5, 2, 2, 4, 4, 4, 9583991413
2003    Scripting Strategies in Computer Supported Collaborative Learning Environments (Michele Notari) 9, 8, 8, 6, 8, 2, 2, 4, 5, 5, 4, 662961181
2004    Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving (Patrick Jermann) 7, 10, 7, 6, 7, 4, 3, 3, 3, 3, 6, 121064121707
2005  WikiSym 200514, 28, 8, 10, 13, 7, 7, 9, 9, 9, 9, 167861161558
2006    Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms (Will Richardson) 10, 24, 9, 18, 19, 15, 8, 9, 2, 2, 20, 222571223045
2006WikiSym 20065, 16, 9, 10, 10, 8, 4, 9, 9, 9, 10, 1665121161555
2007    Web 2.0 - Internet Interaktiv8, 24, 7, 12, 8, 4, 3, 14, 6, 6, 16, 173690172320
2007    Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) 12, 34, 6, 12, 14, 12, 5, 8, 12, 12, 19, 1350188132111
2008     Computer und Internet in der Primarschule (Iwan Schrackmann, Daniela Knüsel, Thomas Moser, Hartmut Mitzlaff, Dominik Petko) 17, 34, 21, 16, 26, 17, 10, 14, 12, 12, 18, 1926198192798
2009   Looking Toward the Future of Technology-Enhanced Education (Martin Ebner, Mandy Schiefner) 10, 16, 8, 9, 10, 6, 5, 7, 10, 10, 6, 1313103131550
2011  Investigations of E-Learning Patterns (Christian Kohls, Joachim Wedekind) 5, 16, 5, 4, 7, 3, 3, 6, 7, 7, 4, 11246611645
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1989    The effect of distant audiences on students' writing (Moshe Cohen, Margaret Riehl) 4, 2, 3, 3, 2, 2, 3, 2, 2, 2, 2, 3323145
1992Constructivism (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 13300
2001    Using Wiki (Bo Leuf, Ward Cunningham) 5300
2001   From Mirroring to Guiding (Patrick Jermann, A. Soller, Martin Muehlenbrock) 2, 2, 6, 5, 2, 2, 1, 2, 1, 1, 1, 41054407
2001   Beyond Adoption to Invention (Mark Guzdial, Jochen Rick, Colleen Kehoe) 1, 12, 9, 5, 9, 3, 3, 6, 3, 3, 4, 102820101925
2002    Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 3, 34, 12, 23, 15, 17, 16, 22, 12, 12, 5, 114633112039
2002Fostering computer supported collaborative learning with cooperation scripts and scaffolds (Armin Weinberger, Frank Fischer, Heinz Mandl) 5100
2003   Zehn Merkmale guten Unterrichts (Hilbert Meyer) 16, 16, 13, 10, 13, 11, 9, 10, 7, 7, 5, 482446059
2004Collaborative Learning (Patrick Jermann) 4, 8, 3, 6, 2, 2, 4, 1, 1, 1, 3, 36133569
2005Learning to collaborate (Nikol Rummel, Hans Spada) 11000
2005   Wiki as a Tool for Web-based Collaborative Story Telling in Primary School (Alain Désilets, Sébastien Paquet) 6, 8, 6, 4, 4, 1, 2, 4, 3, 3, 2, 78197817
2005    Wikis - a Rapidly Growing Phenomenon in the German-Speaking School Community (Beat Döbeli Honegger) 9, 20, 8, 9, 11, 4, 4, 9, 8, 8, 14, 142614141211
2005   Are Wikis Usable? (Alain Désilets, Sébastien Paquet, Norman G. Vinson) 4, 8, 4, 4, 3, 3, 1, 3, 1, 1, 3, 812188592
2006    Learning to collaborate in a computer-mediated setting (Nikol Rummel, Hans Spada, Sabine Hauser) 2, 2, 2, 3, 2, 1, 1, 2, 3, 3, 1, 3373325
2006How to use a wiki in education (Michele Notari) 11200
2007    Wiki und die starken Potenziale (Beat Döbeli Honegger) 10, 18, 8, 5, 7, 3, 2, 6, 5, 5, 8, 9141891136
2007Didactic Process Map Language (Michele Notari, Beat Döbeli Honegger) 4, 6, 4, 5, 4, 2, 1, 1, 3, 3, 5, 8628849
2008    Using a wiki to evaluate individual contribution to a collaborative learning project (G. Trentin) 4, 10, 4, 5, 3, 1, 2, 4, 2, 2, 1, 67146396
2008    The mechanics of CSCL macro scripts (Pierre Dillenbourg, Fabrice Hong) 4, 4, 8, 3, 5, 5, 2, 4, 4, 4, 1, 66186325
2008    A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 5, 6, 4, 8, 6, 3, 2, 5, 3, 3, 4, 914359520
2009    Using wiki technology to support student engagement (Melissa Cole) 5, 4, 5, 5, 5, 2, 1, 4, 2, 2, 2, 69136219
2010    Writing, Citing, and Participatory Media (Andrea Forte, Amy Bruckman) 4, 14, 5, 4, 4, 2, 2, 4, 4, 4, 2, 84218262
2010    Using wikis for collaborative learning (Terry Judd, Gregor E. Kennedy, Simon Cropper) 5, 10, 3, 3, 5, 3, 2, 4, 3, 3, 3, 74147385
2011   Visualizing learning processes using Didactic Process Maps (Beat Döbeli Honegger, Michele Notari) 1, 8, 4, 4, 4, 3, 4, 5, 6, 6, 5, 74197542

iconDieses Kapitel erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Wikipedia

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

icon3 Erwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.