/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Computational Thinking as an Interdisciplinary Approach to Computer Science School Curricula

A German Perspective
Jan Delcker, Dirk Ifenthaler
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Dirk Ifenthaler

The German school system is very complex and inconsistent, due to the policy of states being responsible for the state curricula. One of the most heterogeneous fields is the teaching of computer science (CS). Although the topic is becoming more and more important for students growing up in a digital media society, stakeholders are not able to find common ground on the matter of whether and how computer science should be taught at German schools. With the beginning of the 2016-2017 school year, the State of Baden-Württemberg is planning to introduce a new state curriculum. In this curriculum, named Educational Plan 16, computer science is integrated into the higher secondary track schools as an interdisciplinary task. This chapter introduces computational thinking as a thinking method that (1) enables stakeholders in Germany to integrate computer science into their classes and (2) close the gap between different classes to support an interdisciplinary approach to computer science teaching. Reaching these targets involves meeting specific personal, institutional, and systemic conditions and overcoming existing limitations. This chapter also describes the possibility of strengthening an approach to an international computer science education by developing and distributing computational thinking projects across national borders.

Von Jan Delcker, Dirk Ifenthaler im Buch Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking (2017) im Text Computational Thinking as an Interdisciplinary Approach to Computer Science School Curricula

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Peggy A. Ertmer, Jeannette M. Wing

Begriffe
KB IB clear
computational thinkingcomputational thinking, Deutschlandgermany, Föderalismus, Informatikcomputer science, Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2005 local web  Teacher pedagogical beliefs (Peggy A. Ertmer) 3, 11, 1, 6, 5, 4, 5, 7, 9, 4, 3, 73467551
2006 local web  Computational Thinking (Jeannette M. Wing) 5, 18, 7, 6, 18, 1, 5, 3, 8, 7, 5, 1818521181212

iconDieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.