/ en / Traditional / mobile / help

Beats Biblionetz - Texte

What do secondary school students associate with the digital world?

Torsten Brinda, Stephan Napierala, Gero Alexander Behler
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

Torsten Brinda

In 2006, the European Union defined digital competence as one of eight key competences for lifelong learning. As a result, a process of defining "education in the digital world" began, which is not yet completed. But what is the digital world anyway from the students' points of view? In this paper, we present answers to this question given by 198 students, who were in grades 5, 8, 9, 10, 11 or 12 of German secondary schools. As part of an association test, we asked them first for the terms they think of, when they hear the term "digital world", and repeated this procedure afterwards with the pair of terms "digital world and computer science". They often associated terms such as computer, cell phone and internet, but also programming, communication, and social networks, but could only partially relate their terms to computer science. Our results show that the age, gender, extent of computer science education received and the free time students spent on computer science topics influenced the associations they gave. Especially for the variable age differences in the level of abstraction of the given answers could be identified. Furthermore, the results indicate, in which areas it might be worthwhile in follow-up studies to investigate learners' interests.

Von Torsten Brinda, Stephan Napierala, Gero Alexander Behler im Konferenz-Band Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2018, Potsdam, Germany, October 04-06, 2018. im Text What do secondary school students associate with the digital world? (2018)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...


Personen
KB IB clear
Kirsti Ala-Mutka, Christian Borowski, Ira Diethelm, Hans Werner Heymann, Kultusministerkonferenz, G.C. Leder, Erkki Pehkonen, Günter Törner, Henning Wilken

Fragen
KB IB clear
Wie ist das Bild/Image der Informatik?

Begriffe
KB IB clear
Informatikcomputer science, Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education, Informatikunterricht in der Schule, Internetinternet, Lebenslanges Lernenlifelong learning, Lernenlearning, Mobiltelefonmobile phone, Programmierenprogramming, Schuleschool
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2002   Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education? (G.C. Leder, Erkki Pehkonen, Günter Törner) 2, 2, 3, 1, 1, 1, 1, 2, 5, 2, 1, 2232131
2011    Mapping Digital Competence (Kirsti Ala-Mutka) 2, 1, 2, 2, 2, 1, 5, 1, 5, 1, 2, 2452184
2016Proceedings of the 11th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE 2016) (Jan Vahrenhold, Erik Barendsen) 2, 4, 2, 4, 2, 1, 2, 24, 2, 2, 4, 3111433132
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1997    Allgemeinbildung als Aufgabe der Schule und als Maßstab für Fachunterricht (Hans Werner Heymann) 1, 4, 1, 3, 3, 5, 8, 13, 7, 6, 5, 32133248
2016    What children ask about computers, the Internet, robots, mobiles, games etc (Christian Borowski, Ira Diethelm, Henning Wilken) 1, 4, 2, 5, 4, 3, 2, 11, 4, 1, 4, 3513393
2016    Bildung in der digitalen Welt (Kultusministerkonferenz) 4, 6, 4, 9, 7, 5, 10, 7, 5, 7, 5, 573145225

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW What do secondary school students associate with the digital world?: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 516 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.