/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

The Influence of Information and Communication Technology Use on Students´ Information Literacy

Akira Sakamoto
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary EducationIn this chapter, the concept of information literacy and research findings on the impact of children’s use of ICT (information and communication technology) on information literacy are introduced, with a focus on Japan and including comparisons to other parts of the world. A general explanation of information literacy is first provided; then the concept, history, measurement, and other issues of information literacy are described. The findings of Japanese empirical research on the impact of children’s ICT use on information literacy are detailed and aligned with major international research findings and orientations on the issues of impact of ICT use. Major findings are as follows: (a) ICT use can improve information competencies, in particular abilities to collect and evaluate information; and (b) it appears that ICT use at school could be more effective than ICT use at home, but even the use at home has effects which cannot be ignored. Findings contribute additional evidence of causality to the current body of literature based primarily on large international studies addressing the issues of the educational impact of ICT use through data gathered across many educational systems but from each subject just one time.
Von Akira Sakamoto im Buch Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (2018) im Text The Influence of Information and Communication Technology Use on Students´ Information Literacy

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
John Ainley, Ronald E. Anderson, Anja Balanskat, Federico Biagi, Roger Blamire, Rhonda Christensen, Jacob Cohen, Alona Forkosh-Baruch, Julian Fraillon, Tim Friedman, Eveline Gebhardt, Stella Kefala, Gerald Knezek, Massimo Loi, David Mioduser, Rafi Nachmias, Michael Pfeifer, Wolfram Schulz, Renate Schulz-Zander, Joke Voogt, Andreas Voss
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1988 Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (Jacob Cohen) 7, 1, 8, 1, 13, 19, 6, 9, 1, 5, 6, 64146546
2006 local web  The ICT Impact Report (Anja Balanskat, Roger Blamire, Stella Kefala) 6, 3, 10, 3, 15, 1, 4, 8, 2, 3, 3, 42044536
2009 International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (Joke Voogt, Gerald Knezek) 7, 9, 9, 5, 10, 2, 4, 7, 2, 5, 3, 811222981145
2013 local web  International Computer and Information Literacy Study (Julian Fraillon, Wolfram Schulz, John Ainley) 9, 10, 10, 5, 16, 1, 3, 12, 1, 5, 3, 540195803
2014 local web  Preparing for Life in a Digital Age (Julian Fraillon, John Ainley, Wolfram Schulz, Tim Friedman, Eveline Gebhardt) 2, 7, 5, 10, 4, 10, 1, 3, 7, 4, 6, 855548827
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2009 local web  Implications of the Information and Knowledge Society for Education (Ronald E. Anderson) 5, 3, 9, 4, 9, 2, 4, 8, 1, 2, 4, 7897463
2009 local web  New Literacies for the Knowledge Society (David Mioduser, Rafi Nachmias, Alona Forkosh-Baruch) 1, 7, 1, 4, 4, 7, 1, 1, 3, 1, 2, 4214170
2009 local web  IT and Curriculum Processes (Joke Voogt) 1, 2, 4, 5, 2, 5, 1, 1, 6, 3, 3, 3543274
2009 local web  The Importance of Information Technology Attitudes and Competencies in Primary and Secondary Education (Gerald Knezek, Rhonda Christensen) 1, 8, 1, 10, 4, 14, 1, 4, 6, 2, 7, 1762017445
2009 local web  Self-Report Measures and Findings for Information Technology Attitudes and Competencies (Rhonda Christensen, Gerald Knezek) 3, 2, 2, 7, 5, 3, 5, 1, 3, 6, 4, 61116242
2009 local web  Observation Measures for Determining Attitudes and Competencies Toward Technology (Renate Schulz-Zander, Michael Pfeifer, Andreas Voss) 1, 1, 2, 1, 3, 1, 7, 1, 3, 6, 1, 5215162
2012 local web  ICT and Learning: Results from PISA 2009 (Federico Biagi, Massimo Loi) 2, 1, 6, 1, 11, 4, 12, 1, 4, 10, 2, 64136411

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.