/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Begriffe

problem-based learning problem-based learning

Diese Seite wurde seit mehr als 7 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconBiblioMap Dies ist der Versuch, gewisse Zusammenhänge im Biblionetz graphisch darzustellen. Könnte noch besser werden, aber immerhin ein Anfang!

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconSynonyme

problem-based learning, PBL, Problembasiertes Lernen

iconDefinitionen

E-Learning and the Science of InstructionA type of collaborative whole-task instruction in which groups define and research learning issues based on their discussion of a case problem. Has been broadly adopted in medical education.
Von Ruth Colvin Clark, Richard E. Mayer im Buch E-Learning and the Science of Instruction (2002) auf Seite  468
The increasingly popular term 'problem-based learning' does not refer to a specific educational method. It can have many different meanings depending on the design of the educational method employed and the skills of the teacher.
Von H. Barrows im Text A taxonomy of problem-based learning methods (1986)
Serious Virtual WorldsProblem-based learning is a learner-centred and problem-centred approach to learning which focuses upon collaborative approaches. The approach fits well with exploratory learning and virtual environments due to its collaborative and social emphasis.
Von Sara de Freitas im Buch Serious Virtual Worlds (2008) auf Seite  43
Pierre DillenbourgPatrick JermannProblem-based learning (Koschmann, Kelson, Feltovich, & Barrows, 1996) covers a variety of scripts that, despite differences, include similar phases: analysing the problem, defining learning objectives, acquiring the necessary knowledge and solving the problem collectively
Von Pierre Dillenbourg, Patrick Jermann im Buch Scripting Computer-Supported Collaborative Learning im Text Designing Integrative Scripts (2007)
Gerry StahlAn illustrative pedagogical method for collaborative learning is problem-based learning for medical student (Barrows, 1994). Groups of students work with a mentor who is skilled in collaborative learning and offers no medical information. During their course of study, students engage in a series of medical cases that has been carefully designed to cover the field of common medical issues. Students discuss a case in a group and then individually research learning issues that their group identifies, coming back together to explore hypotheses and develop diagnoses. Exploration of a case involves deep research in medical texts and research literature. The case itself is furnished with rich artifacts like patient test results. Two years of mentored collaborative learning in small student groups prepares the medical students for communicating collaboratively as interns within teams in the hospital.
Von Angela Carell, Gerry Stahl Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt im Buch CSCL-Kompendium (2004) im Text Kommunikationskonzepte

iconBemerkungen

Problem-based learningComputer Literacy ist eine selbstverständliche Voraussetzung des selbstgesteuerten Wissenserwerbs. Der Umgang mit ICT ist für das problem based learning konstitutiv, Fähigkeiten zu Internet- und Datenbankrecherche sind elementar.
Von Agnes Weber im Buch Problem-based learning (2004) auf Seite  22
Für Pädagogische Hochschulen bietet Problem-Based Learning im Hinblick auf die bessere Verknüpfung von Wissen und Handeln im Unterricht mit Sicherheit ein interessantes, innovatives Entwicklungs-, Profilierungs- sowie Forschungspotenzial.
Von Agnes Weber im Journal Hochschuldidaktik - Formen des Lehrens und Lernens an Pädagogischen Hochschulen (2005) im Text Problem-Based Learning - Ansatz zur Verknüpfung von Theorie und Praxis auf Seite  103
Problem-Based Learning (PBL), as a general model, was developed in medical education in the early 1970's and since that time it has been refined and implemented in over sixty medical schools. The most widespread application of the PBL approach has been in the first two years of medical science curricula where it replaces the traditional lecture based approach to anatomy, pharmacology, physiology etc.. The model has been adopted in an increasing number of other areas including Business Schools (Milter & Stinson, 1994), Schools of Education (Bridges & Hallinger, 1992; Duffy, 1994); Architecture, Law, Engineering, Social Work (Boud & Feletti 1991); and high school (Barrows & Myers, 1993).
Von Thomas M. Duffy, John R. Savery Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt im Text Problem Based Learning (2001)

iconVerwandte Objeke

icon
Verwandte Begriffe
(co-word occurance)
icon
Verwandte Aussagen
Problem based learning bedingt computer literacy

iconHäufig co-zitierte Personen

H. Barrows H.
Barrows
R. Tamblyn R.
Tamblyn
Pierre Dillenbourg Pierre
Dillenbourg

iconStatistisches Begriffsnetz  Dies ist eine graphische Darstellung derjenigen Begriffe, die häufig gleichzeitig mit dem Hauptbegriff erwähnt werden (Cozitation).

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

icon65 Erwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.