/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

All models are wrong

reflections on becoming a systems scientist
John D. Sterman
Erstpublikation in: System Dynamics Review Vol. 18, No. 4, (Winter 2002): 501–531
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 4 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Thoughtful leaders increasingly recognize that we are not only failing to solve the persistent problems we face, but are in fact causing them. System dynamics is designed to help avoid such policy resistance and identify high-leverage policies for sustained improvement. What does it take to be an effective systems thinker, and to teach system dynamics fruitfully? Understanding complex systems requires mastery of concepts such as feedback, stocks and flows, time delays, and nonlinearity. Research shows that these concepts are highly counterintuitive and poorly understood. It also shows how they can be taught and learned. Doing so requires the use of formal models and simulations to test our mental models and develop our intuition about complex systems. Yet, though essential, these concepts and tools are not sufficient. Becoming an effective systems thinker also requires the rigorous and disciplined use of scientific inquiry skills so that we can uncover our hidden assumptions and biases. It requires respect and empathy for others and other viewpoints. Most important, and most difficult to learn, systems thinking requires understanding that all models are wrong and humility about the limitations of our knowledge. Such humility is essential in creating an environment in which we can learn about the complex systems in which we are embedded and work effectively to create the world we truly desire. The paper is based on the talk the author delivered at the 2002 International System Dynamics Conference upon presentation of the JayW. Forrester Award.
Von Klappentext im Text All models are wrong (2002)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
William Behrens, Linda Booth Sweeneya, Jay Forrester, Donella Meadows, Dennis Meadows, Günther Ossimitz, Jørgen Randers, Peter M. Senge, John D. Sterman

Begriffe
KB IB clear
Denkenthinking, scientific literacyscientific literacy, Systemsystem, system dynamicssystem dynamics, Systemdenkensystems thinking
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1961 Industrial Dynamics (Jay Forrester) 12000
1971 local  World Dynamics (Jay Forrester) 1, 1, 6, 2, 4, 6, 4, 1, 4, 4, 1, 5119586
1972 local  Die Grenzen des Wachstums Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (William Behrens, Donella Meadows, Dennis Meadows, Jørgen Randers) 6, 1, 6, 3, 8, 2, 4, 6, 3, 3, 2, 22012109
1990  local  The Fifth Discipline (Peter M. Senge) 8, 4, 7, 4, 12, 1, 3, 11, 1, 4, 1, 7716674673
2000 Business Dynamics (John D. Sterman) 5300
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2000 local web  Bathtub dynamics Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Linda Booth Sweeneya, John D. Sterman) 1, 2, 1, 5, 4, 4, 1, 3, 7, 1, 3, 2152809
2002 Stock-Flow Thinking and Reading stock-flow-related graphs (Günther Ossimitz) 1000

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW All models are wrong: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 181 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2020-11-28 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2018-11-28)

iconExterne Links

Auf dem WWW Volltext : All models are wrong: ( WWW: Link OK 2021-03-21)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.