/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Bridging the Gap - Towards a Graphical Modeling Language for Learning Designs and Collaboration Scripts of Various Granularities

Andreas Harrer, Nils Malzahn
Erstpublikation in: ICALT 2006
Publikationsdatum:
Diese Seite wurde seit 6 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Andreas HarrerLearning Processes in technology enhanced learning are utilized at very different granularity. This is especially striking in the field of Collaboration Scripts, where we find both the description of whole scenarios as well as very specific procedures for acquiring knowledge of a skill under the same term: a CSCL script (Computer Supported Collaborative Learning). This poses the problem that CSCL scripts are perceived very differently in the literature and that they are consequently represented very heterogeneously. The conceptual and computational integration of these different levels of granularity has been elaborated on only marginally up to now. In this contribution we present our conclusions on the properties a representational system should have to overcomes the gap between the different levels of learning processes. After a discussion and comparison of different notations for process modelling, both educational and technical approaches, we establish a uniform representation technique for the description of various levels of granularity. This will result in less effort for the designers of learning activities and provides the opportunity to combine scripts of the different levels opening up a large potential of supporting students in their learning processes much more flexibly. This is demonstrated in a practical example of combining CSCL scripts of macro and micro level.
Von Andreas Harrer, Nils Malzahn im Text Bridging the Gap - Towards a Graphical Modeling Language for Learning Designs and Collaboration Scripts of Various Granularities (2006)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Pierre Dillenbourg, Armin Weinberger

Begriffe
KB IB clear
collaboration scriptcollaboration script, CSCLComputer-Supported Collaborative Learning, IMS LD, Lernenlearning, macro-scriptmacro-script, micro-scriptmicro-script
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2002 Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 12, 1, 2, 11, 1, 2, 8, 3, 4, 7, 9, 1 604011798
2003 local web  Scripts for computer-supported collaborative learning (Armin Weinberger) 10, 1, 3, 12, 2, 4, 9, 3, 7, 5, 7, 1 114111339
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2002 local web  Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 2, 9, 12, 1, 5, 2, 11, 4, 6, 7, 18, 3 453332632

iconDieser Text erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
ArgueGraph, ConceptGridScript

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.