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Zusammenfassungen
We have shown that people seem
all too ready to accept explanations that allude to
neuroscience, even if they are not accurate reflections
of the scientific data, and even if they would otherwise
be seen as far less satisfying.
Von Deena Skolnick Weisberg, Frank C. Keil, Joshua Goodstein, Elizabeth Rawson, Jeremy R. Gray im Text The Seductive Allure of Neuroscience Explanations (2008) Zur Untermauerung von geistes- und sozialwissenschaftlichen Behauptungen wird heute gerne auf die Hirnforschung verwiesen. Wie ein Experiment nun erstmals gezeigt hat, lassen sich Nichtfachleute von neurowissenschaftlich verbrämten Argumenten derart blenden, dass sie logische Mängel derselben nicht mehr zu erkennen vermögen.
Von Ralph Erich Schmidt im Text Der betörende Nimbus der Neurowissenschaften (2008) Explanations of psychological phenomena seem to generate more public interest when they contain neuroscientific information. Even irrelevant neuroscience information in an explanation of a psychological phenomenon may interfere with people's abilities to critically consider the underlying logic of this explanation. We tested this hypothesis by giving naïve adults, students in a neuroscience course, and neuroscience experts brief descriptions of psychological phenomena followed by one of four types of explanation, according to a 2 (good explanation vs. bad explanation) x 2 (without neuroscience vs. with neuroscience) design. Crucially, the neuroscience information was irrelevant to the logic of the explanation, as confirmed by the expert subjects. Subjects in all three groups judged good explanations as more satisfying than bad ones. But subjects in the two nonexpert groups additionally judged that explanations with logically irrelevant neuroscience information were more satisfying than explanations without. The neuroscience information had a particularly striking effect on nonexperts' judgments of bad explanations, masking otherwise salient problems in these explanations.
Von Deena Skolnick Weisberg, Frank C. Keil, Joshua Goodstein, Elizabeth Rawson, Jeremy R. Gray im Text The Seductive Allure of Neuroscience Explanations (2008) It appears people are easily persuaded by ideas when presented alongside neurological jargon. Experiments by Deena Weisberg and colleagues at Yale give us an insight into how neuroscientific explanations exert a powerful influence on our beliefs. Participants were divided into four groups, each of which read brief explanations of psychological phenomena (none of which required a neuroscientific explanation); half the participants read good explanations, the other half bad explanations (i.e. they merely restated a description of the phenomenon). In addition, half the participants saw spurious neuroscientific justifications for the explanation specifying an area of activation in the brain (irrelevant to the explanation), whilst the other half did not. Participants then had to rate how satisfied they were with the explanations given for each phenomenon.
Participants could tell the difference between the good and bad explanations, but for novices and students taking a cognitive neuroscience course, the presence of the irrelevant neuroscientific information led them to judge the explanations, particularly the bad explanations, more favourably. On the other hand, the expert participants (who had completed advanced degrees in subjects like cognitive neuroscience or cognitive psychology) rated the good explanations a bit worse when accompanied by a spurious neuroscientific explanation (though this has yet to be replicated in other experiments).
Von David Didau, Nick Rose im Buch What Every Teacher Needs to Know About Psychology (2016) Bemerkungen
Leider ist die ursprünglich im Biblionetz erfasste URL eines Volltextes seit mehr als sechs Monaten nicht mehr gültig (Fehlermeldung 404) und wurde deshalb gelöscht. Es ist mir nicht bekannt, ob das Dokument unter einer anderen Adresse noch frei auf dem Internet verfügbar ist.
Von Beats Bibliothekar, erfasst im Biblionetz am 29.07.2006Dieser Text erwähnt ...
Aussagen KB IB clear | Neurologie fördert Glaubwürdigkeit |
Begriffe KB IB clear | Erklärungexplanation , Glaubwürdigkeit , Neurologie , Wissenschaftscience |
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Zitationsgraph
5 Erwähnungen
- Der betörende Nimbus der Neurowissenschaften - Hinweise auf Resultate der Hirnforschung können das Urteilsvermögen trüben (Ralph Erich Schmidt) (2008)
- The Future of Educational Neuroscience (Kurt W. Fischer, Usha Goswami, John Geake, Task Force on the Future of Educational Neuroscience) (2010)
- Digitale Demenz? - Mythen und wissenschaftliche Befundlage zur Auswirkung von Internetnutzung (Markus Appel, Constanze Schreiner) (2014)
- Leben in einer digitalen Welt: Wissenschaftliche Befundlage und problematische Fehlschlüsse - Stellungnahme zur Erwiderung von Spitzer (2015) (Markus Appel, Constanze Schreiner) (2015)
- What Every Teacher Needs to Know About Psychology (David Didau, Nick Rose) (2016)
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Beat und dieser Text
Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren. Beat hat Dieser Text auch schon in Blogpostings erwähnt.