/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Organisation, representation and localisation of knowledge with concept mapping tools

Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt Heiko Haller, Sigmar-Olaf Tergan
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 17 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Sigmar-Olaf TerganWhereas traditional concept mapping tools only offer possibilities to map conceptual knowledge, more advanced computerized mapping tools also allow for the efficient organization, representation, and localization of knowledge about contents and resources. It is suggested that these tools may augment the capacity of the human brain and may support students in managing knowledge in complex cognitive processing tasks, e.g. complex problem solving, web-based studying, or hypertext writing. The goal of this presentation is to analyze the rationale and the potential of using computerized mapping tools for supporting aspects of individual knowledge management in complex self-regulated learning scenarios as well as the conditions under which they may be successfully applied. In this analysis we will focus on three types of mapping tools: Concept Mapping, Mind Mapping, and Spatial Hypertext. Firstly, the theoretical basis and the conceptual rationale for the use of mapping tools in e-learning scenarios are presented and the requirements for a cognitive mapping of conceptual, content, and resource knowledge are outlined. Secondly, the different types of computer-based mapping tools are analyzed with respect to their potential to meet requirements for effective knowledge organization, representation, and localization. Thirdly, the rationale of different tools as well as their functions for fostering aspects of knowledge management are juxtaposed, compared, and discussed with respect to their contribution to support students in coping with complex and knowledge-rich cognitive processing tasks. Finally, shortcomings in using computerized mapping tools as well as requirements for empirical research are highlighted. Recommendations for the use of computerized mapping tools in e-learning scenarios are given.
Von Heiko Haller, Sigmar-Olaf Tergan Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt im Text Organisation, representation and localisation of knowledge with concept mapping tools

iconDieser Text erwähnt ...


Begriffe
KB IB clear
Concept MapConcept Map, E-LearningE-Learning, Hypertexthypertext, Mappingverfahren, Mind MapMind Map, Mind Mapping Softwaremind mapping software, Repräsentationrepresentation

iconDieser Text erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Concept Mapping Software

iconTagcloud

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Zum letzten Mal hat er Dieser Text bearbeitet während seiner Zeit am ICT-Kompetenzzentrum TOP. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.