freestyle maps freestyle maps
Diese Seite wurde seit 19 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
BiblioMap
Definitionen
Der Begriff "freestyle maps" bezeichnet nicht eine bestimmte Art von graphischen Darstellungen, sondern eine Vorgehensweise: Lernende zeichnen selbst ein graphische Darstellung ihres (Vor-)Wissens. Es bestehen keine inhaltlichen, sondern nur formale Vorgaben (welche Darstellungsform verwendet werden soll).
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 04.09.2005Freestyle maps are produced by a learner or user (sometimes in conjunction with an expert, teacher, or counselor) to transform material presented in verbal format or to express personal knowledge. A format sheet that provides easy reference to link types, node shapes, and content structures can serve as an aid to free style mapping. This type of mapping is a form of knowledge visualization.
Von Donald F. Dansereau im Buch Knowledge and Information Visualization (2005) im Text Node-Link Mapping Principles for Visualizing Knowledge and Information Dansereau (in this book) distinguishes three types of nodelink mapping approaches with different practical use:
Von Sigmar-Olaf Tergan im Buch Knowledge and Information Visualization (2005) im Text Digital Concept Maps for Managing Knowledge and Information - Information maps are expert generated maps used for the presentation of information, as well as for orientation and navigation,
- guided maps are maps constructed by novice users with the help of a construction template,
- and freestyle maps are maps generated by users in a self-regulated manner.
Verwandte Objeke
Verwandte Begriffe (co-word occurance) | guide mapsguide maps(0.53), information mapsinformation maps(0.33) |
Verwandte Aussagen | Freestyle maps fördern das Lernen |
Häufig co-zitierte Personen
Statistisches Begriffsnetz
Zitationsgraph
3 Erwähnungen
- Wissen sichtbar machen - Wissensmanagement mit Mappingtechniken (Heinz Mandl, Frank Fischer) (2000)
- 2. Durcharbeiten von Begriffsstrukturdarstellungen in unterrichtlichen und computergestützten Lernumgebungen (Heike Bernd, Thomas Hippchen, Karl Ludwig Jüngst, Peter Strittmatter)
- Knowledge and Information Visualization - Searching for Synergies (Sigmar-Olaf Tergan, Tanja Keller) (2005)