/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Ethnocomputing and Computational Thinking

Michael Lachney, Briana Green, Madison C. Allen, Lakisha Foy
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Computational Thinking in EducationEthnocomputing makes at least two claims that challenge traditional Western demarcations between what counts as technical knowledge and what counts as cultural knowledge: (1) Indigenous or vernacular cultural systems can be translated into computational terms; (2) computing disciplines and professions are always cultural and value-laden. Ethnocomputing is, therefore, about the co-constituting relationships between culture and computing. What, then, is an ethnocomputing take on computational thinking? To answer this question we first argue that ethnocomputing is made up of domain-specific forms of computational thinking that focus on creating “translations” between computing ideas and Indigenous or vernacular epistemologies, practices, and designs. We then show how ethnocomputing can help to probe the cultural politics of computational thinking generally and its ethnocomputational forms specifically. We show that the cultural politics of computational thinking are in its subsuming of our social worlds and cultural lives into computational terms. When contextualized by ethnocomputing, this risks reproducing colonial logics of assimilation and extraction. Instead of downplaying these colonial logics, this chapter directly addresses them in one ethnocomputing translation process between the African American vernacular knowledge of cornrow braiding and some computational thinking terms that are commonly known by many teachers. We call this domain-specific translation, computational braiding.
Von Michael Lachney, Briana Green, Madison C. Allen, Lakisha Foy im Buch Computational Thinking in Education (2021) im Text Ethnocomputing and Computational Thinking

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Peter Denning, Shuchi Grover, Roy Pea, Mitchel Resnick, Matti Tedre, Jeannette M. Wing

Begriffe
KB IB clear
computational thinkingcomputational thinking
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1994  local  Turtles, Termites, and Traffic Jams (Mitchel Resnick) 3, 13, 3, 6, 5, 1, 3, 1, 5, 4, 4, 8197182618
2018  local  Computer Science Education (Sue Sentance, Erik Barendsen, Carsten Schulte) 3, 10, 5, 5, 7, 3, 3, 6, 7, 1, 14, 821918647
2019  local  Computational Thinking (Peter Denning, Matti Tedre) 10, 3, 11, 2, 4, 8, 1, 7, 4, 4, 4, 76537901
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2006 local web  Computational Thinking (Jeannette M. Wing) 5, 18, 7, 6, 18, 1, 5, 3, 8, 7, 5, 1818521181212
2018 local  Computational Thinking (Shuchi Grover, Roy Pea) 3, 7, 4, 4, 8, 2, 4, 1, 7, 5, 5, 1131711385

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.