Teaching primary school children about computer virusespreliminary results of an intervention study
Katerina Tsarava, Manuel Ninaus, Tereza Hannemann, Kristina Volná, Korbinian Moeller, Cyril Brom
Publikationsdatum:
Zu finden in: WiPSCE '20, 2020
|
![]() |
Zusammenfassungen

Children increasingly use computing devices. However, it is unclear whether they have basic knowledge of security-related issues such as computer viruses and, in case they do not, what they can learn about them. In this study, we first examined preconceptions of computer viruses among Czech and German primary school students using a newly developed test. Second, the experimental group (but not the control group) received an intervention to learn about computer viruses, antiviruses, and software updates by means of a 45-min lesson combining a cartoon series on viruses, frontal instruction, and discussion. Both groups again completed the test. A preliminary analysis indicated that Czech and German children already knew key points concerning computer viruses. However, overall, their knowledge was patchy, and children also had various misconceptions. The experimental group improved from pre- to posttest (d = 1.06), while this was not the case for the control group. These initial results indicated that knowledge of computer viruses should and can be taught to primary school children.
Dieses Konferenz-Paper erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Torsten Brinda , Cyril Brom , Ira Diethelm , Computing at School Working Group , Tereza Hannemann , Pavel Jezek , Katerina Kacerovská , Tereza Stárková , Thorsten Terjung , Kristina Volná , Henning Wilken , Stefan Zumbrägel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Fehlvorstellungen beim Programmieren, Kinder, LehrerIn, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Anderswo suchen 
Beat und dieses Konferenz-Paper
Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.