/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Perspectives on Patterns

Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 10 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Christian KohlsJoachim WedekindPatterns are systematic approaches to documenting and classifying recurrent problems and their solutions. Patterns are usually based on empirical observations of good practices. This chapter provides a brief introduction to the core concepts of patterns, and distinguishes between patterns in the real world, patterns in the heads of designers, and pattern descriptions. It starts with basic definitions and explains the relationship between context, problems, forces, and solutions. Key concepts such as connecting patterns into pattern languages, finding whole forms, and sharing best practices among peers are elaborated. To distinguish between patterns in the world, in the heads of designers and in documentations it introduces a vocabulary that may clarify the different meanings of the term “pattern” in the context of design. A discussion of how patterns are recognized and induced by practitioners resolves why there are patterns at different levels of granularity and abstraction. Schema theory provides a theoretical framework to understand how successful strategies of problem solving are stored in the mind of an expert. To share this knowledge, patterns can be described in various ways using different pattern formats or templates. While there are many benefits of the pattern approach, both the pattern author and the pattern user face some challenges. Therefore some of the major benefits and challenges are discussed at the end of the chapter.
Von Christian Kohls, Joachim Wedekind im Buch Investigations of E-Learning Patterns (2011) im Text Perspectives on Patterns

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Christopher Alexander, Nicolas Apostolopoulos, Jan Borchers, Jim Doble, Erich Gamma, Richard Helm, Sara Ishikawa, Ralph Johnson, Christian Kohls, Gerard Meszaros, Yishay Mor, Andreas Schwill, Murray Silverstein, John Vlissides, Joachim Wedekind, Niall Winters

Begriffe
KB IB clear
patternpattern
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1977A Pattern Language (Christopher Alexander, Sara Ishikawa, Murray Silverstein) 6, 15, 4, 12, 8, 2, 5, 4, 7, 10, 9, 730471336
1979 local The Timeless Way of Building (Christopher Alexander) 4, 14, 5, 11, 7, 1, 4, 5, 4, 5, 10, 52045726
1995  local Design Patterns (Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides) 7, 19, 8, 9, 17, 9, 7, 6, 9, 7, 13, 9431394182
2001A Pattern Approach to Interaction Design (Jan Borchers) 7, 4, 11, 5, 6, 9, 3, 4, 3, 2, 5, 441542762
2008  local web Offener Bildungsraum Hochschule (Sabine Zauchner, Peter Baumgartner, Edith Blaschitz, Andreas Weissenbäck) 18, 24, 11, 13, 26, 20, 10, 8, 10, 13, 15, 1133171111750
2009  local web E-Learning 2009 (Nicolas Apostolopoulos, Harriet Hoffmann, Veronika Mansmann, Andreas Schwill) 27, 34, 38, 32, 45, 32, 37, 33, 28, 28, 39, 3338237334090
2009  local web Lernen im Digitalen Zeitalter (Andreas Schwill, Nicolas Apostolopoulos) 21, 31, 21, 17, 33, 15, 29, 22, 31, 33, 33, 141998141821
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2003 local A Pattern Language for Pattern Writing (Gerard Meszaros, Jim Doble) 3, 4, 2, 7, 6, 5, 5, 3, 4, 7, 7, 103510353
2007 local web Design approaches in technology enhanced learning (Yishay Mor, Niall Winters) 6, 1, 6, 8, 10, 4, 1, 2, 6, 4, 7, 51125402
2008Die Dokumentation erfolgreicher E-Learning-Lehr-/Lernarrangements mit didaktischen Patterns (Christian Kohls, Joachim Wedekind) 2, 15, 3, 13, 9, 4, 7, 3, 1, 3, 11, 71247528
2009 local E-Learning Patterns (Christian Kohls) 8, 13, 13, 5, 6, 4, 3, 3, 4, 7, 9, 55115438

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Perspectives on Patterns: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 411 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und diesen Text

Beat hat diesen Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat diesen Text einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.