Why Do People Write for Wikipedia?Incentives to Contribute to Open-Content Publishing
Publikationsdatum:
|
![]() |

Zusammenfassungen

Quelle: http://www.weiterbildungsblog.de
When people learn that we have spoken to individuals who spend up to 30 hours a
week volunteering their time to research and write for an open-content encyclopedia, we often
hear the same question: "Why do they do it?" The fact that this encyclopedia does not provide
bylines to credit authors for their hard work makes the scenario still less fathomable. Two rounds
of interviews with 22 volunteer encyclopedia writers in the fall of 2004 and spring of 2005
revealed that, in some respects, the incentive system that motivates contributions to the opencontent
encyclopedia Wikipedia resembles that of the scientific community. Like scientists,
contributors to Wikipedia seek to collaboratively identify and publish true facts about the world.
Research on the sociology of science provides a useful touchstone for considering the incentive
systems embedded in the technology and culture of online communities of collaborative
authorship. In this paper we describe some of our findings in the context of Latour and Woolgar’s
seminal work on the incentive systems that motivate publishing scientists. We suggest that
minimizing reliance on "hard coded," stratified user privileges and providing indicators of
engagement in desirable activities can help support the growth of incentive economies in online
communities.
Von Amy Bruckman, Andrea Forte 
Bemerkungen

Dieser Text erwähnt ...
![]() Fragen KB IB clear | Warum beteiligen sich Menschen an einem Wiki? |
![]() Begriffe KB IB clear | CommunityCommunity
, Glaubwürdigkeit
, Virtual CommunityVirtual Community
, ![]() ![]() ![]() |
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
9 Erwähnungen 
- WikiSym 2006 (2006)
- Translation the Wiki Way (Alain Désilets, Lucas Gonzalez, Sébastien Paquet, Marta Stojanovic)
- Translation the Wiki Way (Alain Désilets, Lucas Gonzalez, Sébastien Paquet, Marta Stojanovic)
- The Visual Side of Wikipedia (Fernanda B. Viégas) (2007)
- Talk Before You Type - Coordination in Wikipedia (Fernanda B. Viégas, Martin Wattenberg, Jesse Kriss, Frank van Ham) (2007)
- The Hidden Order of Wikipedia (Fernanda B. Viégas, Martin Wattenberg, Matthew M. McKeon) (2007)
- Ne(x)t Generation Learning - SCIL-Arbeitsbericht 12 (Sabine Seufert, Taiga Brahm) (2007)
- WikiWiki - Technische Grundlagen und pädagogisches Potential (Taiga Brahm)
- Pädagogische Einsatzszenarien von Wikis - unter besonderer Berücksichtigung der Nutzung an der FHS St. Gallen - Hochschule für Angewandte Wissenschaften (Taiga Brahm, Selina Ingold, Bruno Wenk)
- Visualizing Activity on Wikipedia with Chromograms (Martin Wattenberg, Fernanda B. Viégas, Katherine Hollenbach) (2007)
- Wikis - Diskurse, Theorien und Anwendungen - Sonderausgabe von kommunikation@gesellschaft (2007)
- 1. Editorial (Christian Stegbauer, Klaus Schönberger, Jan Schmidt)
- 1. Editorial (Christian Stegbauer, Klaus Schönberger, Jan Schmidt)
- Digital Didactical Designs - Teaching and Learning in CrossActionSpaces (Isa Jahnke) (2015)
Volltext dieses Dokuments
Anderswo suchen 
Beat und dieser Text
Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben.