/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Social Software and Knowledge Building

Supporting Co-Evolution of Individual and Collective Knowledge
Zu finden in: Learning in the Disciplines (Seite 9), 2010 local secure 
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 11 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Ulrike CreßJohannes MoskaliukThis paper presents a framework model that defines learning and knowledge building as a co-evolution of cognitive and social systems. This model brings together Scardamalia and Bereiter’s theory of knowledge building and Nonaka’s knowledge creation theory. We demonstrate how learning and knowledge building may occur when people interact with each other, using shared digital artifacts such as tag clouds (that result from social-tagging activities) or wikis. For both technologies, we provide illustrating data from two pilot studies. As an example, we refer to the learning processes that take place while searching for information in tag clouds. In addition, we illustrate processes of knowledge building by referring to users working on a wiki. In conclusion, the differences and similarities between these technologies are assessed, regarding their potential for knowledge building.
Von Joachim Kimmerle, Ulrike Creß, Christoph Held, Johannes Moskaliuk im Konferenz-Band Learning in the Disciplines (2010) im Text Social Software and Knowledge Building

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Carl Bereiter, Ulrike Creß, Ward Cunningham, Alain Désilets, Joachim Kimmerle, Timothy D. Koschmann, Bo Leuf, Niklas Luhmann, Johannes Moskaliuk, Ikujiro Nonaka, Michele Notari, Sébastien Paquet, Michael Polanyi, Marlene Scardamalia, Gerry Stahl, Dan Suthers, Hirotaka Takeuchi, David Turner, Norman G. Vinson, Chien-min Wang

Begriffe
KB IB clear
social softwaresocial software, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1966The Tacit Dimension (Michael Polanyi) 8, 5, 11, 9, 7, 16, 7, 9, 6, 1, 4, 639163157
1984 local secure Soziale Systeme (Niklas Luhmann) 12, 9, 15, 9, 18, 20, 12, 11, 13, 6, 8, 4724042801
1995  Die Organisation des Wissens (Ikujiro Nonaka, Hirotaka Takeuchi) 13, 17, 12, 11, 12, 15, 11, 9, 14, 11, 11, 3685338339
1996CSCL (Timothy D. Koschmann) 9, 7, 5, 9, 8, 14, 9, 6, 6, 8, 5, 3995031256
2001  local secure The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 62, 21, 19, 16, 21, 29, 16, 20, 14, 9, 8, 61055464173
2002Education and Mind in the Knowledge Age (Carl Bereiter) 2, 2, 4, 4, 3, 13, 6, 5, 11, 3, 6, 41554851
2005  WikiSym 200517, 12, 16, 8, 7, 16, 8, 18, 19, 5, 12, 4706341874
2006 local secure The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (R. Keith Sawyer) 24, 20, 9, 16, 11, 18, 10, 14, 12, 6, 14, 759687964
2006WikiSym 200610, 11, 8, 19, 15, 20, 15, 13, 33, 15, 17, 84812281908
2009 local secure CSCL 200912, 6, 13, 16, 12, 24, 13, 15, 21, 12, 16, 141154141388
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1991Higher levels of agency for children in knowledge building (Carl Bereiter, Marlene Scardamalia) 7000
1994 local secure web Computer Support for Knowledge-Building Communities (Marlene Scardamalia, Carl Bereiter) 4, 3, 7, 9, 10, 16, 10, 6, 8, 4, 5, 550751582
2004 local secure web Extending the Wiki Paradigm for Use in the Classroom (Chien-min Wang, David Turner) 20, 8, 12, 15, 9, 13, 14, 11, 11, 14, 8, 11121011929
2005 local secure Are Wikis Usable? (Alain Désilets, Sébastien Paquet, Norman G. Vinson) 2, 5, 4, 5, 9, 10, 3, 7, 7, 2, 6, 311183706
2006How to use a wiki in education (Michele Notari) 12200
2007A theoretical framework of collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 3200
2008Learning and Knowledge Building with Wikis (Johannes Moskaliuk, Joachim Kimmerle, Ulrike Creß) 3200
2008 local secure web A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 7, 11, 5, 9, 13, 15, 8, 10, 6, 5, 7, 515365707
2009 local secure Learning and Knowledge Building with Social Software (Joachim Kimmerle, Johannes Moskaliuk, Ulrike Creß) 6, 9, 3, 4, 7, 9, 10, 13, 11, 12, 8, 5185344

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconVolltext dieses Dokuments

LokalSocial Software and Knowledge Building: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 118 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.