/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Understanding Conceptual Transfer for Students Learning New Programming Languages

Ethel Tshukudu, Quintin I. Cutts
Publikationsdatum:
Zu finden in: ICER 2020 (Seite 227 bis 237), 2020
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Prior research has shown that students face transition challenges between programming languages (PL) over the course of their education. We could not find research attempting to devise a model that describes the transition process and how students' learning of programming concepts is affected during the shift. In this paper, we propose a model to describe PL transfer for relative novices. In the model, during initial stages of learning a new language, students will engage in learning three categories of concepts, True Carryover Concepts, False Carryover Concepts, or Abstract True Carryover Concepts; during the transition, learners automatically effect a transfer of semantics between languages based on syntax matching. In order to find support for the model, we conducted two empirical studies. Study 1 investigated near-novice undergraduate students transitioning from procedural Python to object-oriented Java while Study 2 investigated near-novice postgraduate students doing a transfer from object-oriented Java to procedural Python. Results for both studies indicate that students had little or no difficulty with transitioning on TCC due to positive semantic transfer based on syntax similarities while they had the most difficulty transitioning on FCC due to negative semantic transfer. Students had little or no semantic transfer on ATCC due to differences in syntax between the languages. We suggest ways in which the model can inform pedagogy on how to ease the transition process.

Von Ethel Tshukudu, Quintin I. Cutts im Konferenz-Band ICER 2020 im Text Understanding Conceptual Transfer for Students Learning New Programming Languages (2020)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Amjad AlTadmri , Neil C. C. Brown , Sally Fincher , Kathi Fisler , Michael Kölling , Shriram Krishnamurthi , Anthony V. Robins , Stephen R. Schach , Carsten Schulte , Preston Tunnell Wilson , Karen P. Walker

Begriffe
KB IB clear
Lernenlearning , Programmierenprogramming , Programmierkonzepteprogramming concepts , Programmiersprachenprogramming languages , Sprachelanguage
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1996 Computer Science Education 1/19963, 3, 8, 6, 2, 1, 6, 3, 1, 5, 1, 2 1 11 2 373
2008 ICER 2008 (Michael E. Caspersen, Raymond Lister, Mike Clancy) 3, 4, 5, 5, 2, 2, 9, 2, 4, 11, 4, 6 56 52 6 506
2015 Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2015, London, United Kingdom, November 9-11, 2015 (Judith Gal-Ezer, Sue Sentance, Jan Vahrenhold) 5, 13, 2, 2, 1, 4, 11, 2, 8, 13, 6, 3 55 251 3 619
2017 SIGCSE 2017 (Michael E. Caspersen, Stephen H. Edwards, Tiffany Barnes, Daniel D. Garcia) 11, 10, 2, 2, 4, 4, 13, 1, 9, 12, 5, 6 41 714 6 609
2019 local  The Cambridge Handbook of Computing Education Research (Sally Fincher, Anthony V. Robins) 3, 3, 11, 18, 4, 2, 15, 6, 7, 9, 5, 16 27 53 16 602
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1996 Obstacles to Learning a Second Programming Language (Karen P. Walker, Stephen R. Schach) 1 3 0 0
2008 local web  Block Model (Carsten Schulte) 3, 4, 7, 5, 2, 2, 3, 2, 1, 4, 1, 2 9 1 2 207
2015 local web  Frame-Based Editing (Michael Kölling, Neil C. C. Brown, Amjad AlTadmri) 9, 7, 1, 1, 1, 3, 7, 3, 3, 6, 5, 2 10 12 2 415
2017 local web  Assessing and Teaching Scope, Mutation, and Aliasing in Upper-Level Undergraduates (Kathi Fisler, Shriram Krishnamurthi, Preston Tunnell Wilson) 2 5 0 0
2018 local web  Programming Paradigms and Beyond (Shriram Krishnamurthi, Kathi Fisler) 4, 3, 7, 13, 2, 4, 5, 4, 3, 5, 1, 5 3 38 5 688

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconZeitleiste

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Understanding Conceptual Transfer for Students Learning New Programming Languages: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 1149 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Konferenz-Paper einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.