/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Understanding Media evolution

How Digitalization is to be considered
Georg Rückriem, Claudia Ang-Stein, Johannes Werner Erdmann
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 12 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Witnessing the global spreading of internet networks including web 2.0 services, and observing its assessment by present public opinion as well as scientific community, we notice a growing interest in sound argumentation and methodology towards a modelling of this process through activity theory in particular. More precisely, as for the general impact of New Media2 the scientific discourses of activity theorists seem to lack theoretical clarification even of concepts, which are most commonly in use. Our central question therefore is: Is it correct to call the ongoing spreading of New Media a revolution? And if so, what does that mean to us and what does it mean to learning and learning institutions in particular?
But instead of plunging directly into the immense and unmanageable discussion on “computer and learning” we at first try to understand what the term of New Media stands for. What are “media”? And what is new about them? Is there any difference between digitalization and all those technical devices based on it? Is technology and “medium” all the same? If not, what is a medium?
But if you start asking the New Media discussion for clearness of notions you will immediately meet the same vagueness concerning the term “revolution”, and come subsequently to the conclusion that any quest for understanding “media revolution” has to start with the definition of its basic concepts.
Therefore I’ll present our findings and arguments with some short theses based on four theoretical definitions concerning:
  1. What is a medium?
  2. What is a revolution?
  3. What is a medium revolution?
  4. What is and why do we need a transition theory?
Based on this theoretical framework I try to show its benefits for concrete empirical studies especially in the field of learning.
Von Georg Rückriem, Claudia Ang-Stein, Johannes Werner Erdmann im Text Understanding Media evolution (2011)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Cathy N. Davidson , Michael Giesecke , David Theo Goldberg , Peter Kruse , Konrad Lorenz , Marshall McLuhan , Ulrike Reinhard , Howard Rheingold , Frank Schirrmacher , Mark Weiser , Helmut Willke

Begriffe
KB IB clear
Autonomieautonomy , Computercomputer , Digitalisierung , Evolutionevolution , Hype CycleHype Cycle , Internetinternet , Kulturculture , Lernenlearning , Medienmedia , SerendipitySerendipity , Werkzeugetool
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1962 Die Gutenberg-Galaxis (Marshall McLuhan) 2, 2, 4, 8, 3, 7, 14, 4, 1, 4, 6, 2 52123854
1966 local  Understanding Media (Marshall McLuhan) 1, 10, 7, 3, 8, 19, 3, 1, 1, 2, 9, 3 1473133008
1973 Die Rückseite des Spiegels (Konrad Lorenz) 8000
1991 Der Buchdruck in der frühen Neuzeit (Michael Giesecke) 1, 5, 4, 1, 5, 6, 1, 5, 14, 4, 6, 3 3653651
1992 Sinnenwandel, Sprachwandel, Kulturwandel (Michael Giesecke) 6, 3, 3, 7, 3, 1, 4, 6, 2, 3, 6, 4 474531
2001 Systemisches Wissensmanagement (Helmut Willke) 6, 2, 3, 3, 6, 5, 4, 8, 14, 5, 2, 2 24721350
2002  local  Von den Mythen der Buchkultur zu den Visionen der Informationsgesellschaft (Michael Giesecke) 1, 6, 4, 1, 11, 16, 2, 1, 1, 5, 20, 7 7110771776
2002 local  Smart Mobs (Howard Rheingold) 1, 6, 3, 5, 9, 10, 4, 1, 1, 3, 8, 3 346532710
2009 local web  DNAdigital Wenn Kapuzenpullis auf Anzugtraeger treffen (Willms Buhse, Ulrike Reinhard) 2, 1, 3, 3, 2, 10, 8, 2, 2, 2, 12, 2 3292890
2009 local web  The Future of Learning Institutions in a Digital Age (Cathy N. Davidson, David Theo Goldberg) 1, 5, 4, 4, 4, 5, 7, 8, 2, 2, 6, 4 724488
2009 local  Payback (Frank Schirrmacher) 4, 3, 4, 6, 3, 6, 10, 2, 1, 2, 12, 2 38482854
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1991 local web  The Computer for the 21st Century (Mark Weiser) 3, 3, 2, 5, 3, 2, 9, 7, 5, 1, 9, 3 321231159
2009 local web  LIVESTREAM DNAdigital (Peter Kruse, Ulrike Reinhard) 1, 2, 1, 3, 4, 4, 8, 5, 3, 2, 1, 13 22813805

iconDieser Text erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Bildung, LehrerIn, Schule, Unterricht

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZeitleiste

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Understanding Media evolution: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 103 kByte; WWW: Link OK 2021-03-21)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.