/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Identifying relevant CS contexts using the miracle question

Publikationsdatum:
Zu finden in: Koli Calling 2010, 2010
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Ira Diethelm

The context-oriented approach for teaching CS wants to provide a framework to design teaching units that paint a more interesting picture of CS and show the relevance of CS in the students' everyday life. Our approach for identifying and preparing interesting contexts for children is divided into three steps: First, we start from the IT systems children and youths use every day to get hints for a suitable context. Second, we use a variation of the so-called miracle question to narrow and sharpen the focus onto that context. For the analysis, we use qualitative content analysis following Mayring. Finally, the categories we found are analyzed regarding the use for preparing material to ease the design of teaching units for CS in context. We report from our study with 130 children and the analysis of their questions along the context "mobile phone".

Von Ira Diethelm, Christian Borowski, Thomas Weber im Konferenz-Band Koli Calling 2010 im Text Identifying relevant CS contexts using the miracle question (2010)
Ira DiethelmThe context-oriented approach for teaching CS wants to provide a framework to design teaching units that paint a more interesting picture of CS and show the relevance of CS in the students' everyday life. Our approach for identifying and preparing interesting contexts for children is divided into three steps: First, we start from the IT systems children and youths use every day to get hints for a suitable context. Second, we use a variation of the so-called miracle question to narrow and sharpen the focus onto that context. For the analysis, we use qualitative content analysis following Mayring. Finally, the categories we found are analyzed regarding the use for preparing material to ease the design of teaching units for CS in context. We report from our study with 130 children and the analysis of their questions along the context "mobile phone".
Von Ira Diethelm, Christian Borowski, Thomas Weber im Konferenz-Band Koli Calling 2010 im Text Identifying relevant CS contexts using the miracle question (2010)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
mpfs Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest

Begriffe
KB IB clear
Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education, Kinderchildren, Mobiltelefonmobile phone, Unterricht
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2008 local web  JIM 2008 (mpfs Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest) 9, 2, 11, 1, 3, 7, 5, 2, 6, 3, 1, 1018910645

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Identifying relevant CS contexts using the miracle question: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 134 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.