/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Upper- and Lower-Secondary Students’ Motivation to Study Computer Science

Külli Kori, Piret Luik
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Informatics in Schools: Engaging Learners in Computational ThinkingThere is a growing need for upper- and lower-secondary education institutions to provide computer science (CS) knowledge and skills to learners. As learners’ motivation plays an important role in their learning and female students have shown to be less motivated to study CS, the current study focuses on developing a scale for measuring lower- and upper-secondary students’ motivation to study CS and investigating the motivation of female and male students.

Data was collected from 740 Estonian students from 9th and 12th grade (55.1% female) by online questionnaire, which was based on value-expectancy theory. Nine factors of student’s motivation to study CS were differentiated by Confirmatory Factor Analysis: value of future work, importance, altruistic motivation, positive learning experiences from school, self-efficacy, positive learning experiences, social pressure, perceived abilities, interest. Multivariate analyses of variance with the Bonferroni adjustment for multiple comparisons revealed that the factor ‘value of future work’ was the highest and factor ‘interest’ was ranked the lowest among motivational factors. Multivariate test between-subjects’ effects with Bonferroni adjustment indicated that in all of these factors, boys showed higher motivation to study CS than girls.

The results are valuable for teachers who teach CS in school. When planning CS lessons, the teachers should consider the type of motivation that drives the students and put more effort on motivating the girls as the boys are generally more motivated to study CS. E.g., the teacher can raise students’ interest towards CS by bringing in real life CS problems and linking the tasks with possible future work, encouraging girls to participate in CS competition and giving them more recognition to increase girls’ self-efficacy and interest, which were more highly rated by boys than girls.

Von Külli Kori, Piret Luik im Konferenz-Band Informatics in Schools: Engaging Learners in Computational Thinking (2020) im Text Upper- and Lower-Secondary Students’ Motivation to Study Computer Science

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Tiffany Barnes, Wilfried Bos, Brenda Cantwell Wilson, Amanda Chaffin, Birgit Eickelmann, Abraham E. Flanigan, Julia Gerick, Alex Godwin, Frank Goldhammer, Markeya S. Peteranetz, Eve Powell, Heather Richter, Heike Schaumburg, Renate Schulz-Zander, Knut Schwippert, Martin Senkbeil, Duane F. Shell, Leen-Kiat Soh, Heike Wendt

Begriffe
KB IB clear
Computercomputer, Informatikcomputer science, LehrerInteacher, Lernenlearning, Motivationmotivation, Selbstwirksamkeitself efficacy
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2002 Computer Science Education 1-2/20021, 6, 2, 7, 3, 5, 1, 1, 4, 1, 1, 72157326
2007 ITiCSE 2007 (Janet Hughes, D. Ramanee Peiris, Paul T. Tymann) 7, 5, 13, 3, 6, 1, 4, 8, 1, 1, 1, 85727181015
2014 local web  ICILS 2013 (Wilfried Bos, Birgit Eickelmann, Julia Gerick, Frank Goldhammer, Heike Schaumburg, Knut Schwippert, Martin Senkbeil, Renate Schulz-Zander, Heike Wendt) 14, 7, 14, 4, 17, 2, 8, 5, 1, 1, 2, 718010471061
2018 local web  SIGCSE 2018 (Tiffany Barnes, Daniel D. Garcia, Elizabeth K. Hawthorne, Manuel A. Pérez-Quiñones) 12, 17, 16, 9, 11, 1, 6, 11, 1, 5, 6, 73010607584
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2002 local web  A Study of Factors Promoting Success in Computer Science Including Gender Differences (Brenda Cantwell Wilson) 2400
2007 Game2Learn (Tiffany Barnes, Heather Richter, Eve Powell, Amanda Chaffin, Alex Godwin) 3500
2018 local web  Future-Oriented Motivation and Retention in Computer Science (Markeya S. Peteranetz, Abraham E. Flanigan, Duane F. Shell, Leen-Kiat Soh) 1400

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Upper- and Lower-Secondary Students’ Motivation to Study Computer Science: Artikel als Volltext @ Springer (lokal: PDF, 173 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel

Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.