Concept Maps fördern das Lernen concept maps foster learning
Diese Seite wurde seit 13 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
BiblioMap
Bemerkungen
Because they contain externalized expressions of propositions, we have frequently found that concept maps are remarkably effective tools for showing misconceptions.
Von Joseph D. Novak im Buch Learning how to learn (1985) im Text Concept mapping for meaningful learning From an educational perspective, a growing body of research indicates that the use of concept maps can
facilitate meaningful learning (Coffey, Carnot et al., 2003).
Von Alberto J. Cañas, Greg Hill, Roger Carff, Niranjan Suri, James Lott, Gloria Gómez, Thomas Eskridge, Mario Arroyo, Rodrigo Carvajal im Konferenz-Band Concept Maps: Theory, methodology, technology (2005) im Text CmapTools In einer Vielzahl empirischer Untersuchungen konnte inzwischen nachgewiesen werden, dass sowohl der Prozess des Concept Mapping selbst (zwecks Generierung individueller Maps durch die Lernenden) als auch die Nutzung vorgegebener Maps Lernen anregen, unterstützen und zum Wissenserwerb beitragen können.
Von Sigmar-Olaf Tergan im Buch Psychologie des Wissensmanagements (2004) im Text Wissensmanagement mit Concept Maps auf Seite 263Verschiedene Untersuchungen zeigten, dass Lernende, die diese Technik anwandten, ein besseres Verständnis für den Text gewannen und bessere Testergebnisse erbrachten. In einer Untersuchung konnte sogar eine angstreduzierende Wirkung beim Lernen nachgewiesen werden. Auch scheint es, dass die Wissenserarbeitung mit dieser Technik die Fähigkeit zum Problemlösen in den entsprechenden Fachgebieten verbessert (Jonassen/Beissner/Yacci 1993).
Von Rolf Dubs im Buch Lehrerverhalten (1995) im Text Selbständiges (selbstgesteuertes) Lernen auf Seite 275The power of concept mapping and semantic nefworking as learning tools derives from the external support they providefor this infernal process ofknowledge building. Concept maps and semantic networks facilitate knowledge capture, knowledge construction, reflection on knowledge, knowledge refinement, knowledge communication, knowledge collaboration, and knowledge transfer. Knowledge webs can also promote metacognition or thinking about thinking.
Von Kathleen M. Fisher im Buch XML Topic Maps (2002) im Text Prediction: A Profound Paradigm Shift auf Seite 486Concept maps have been used in all facets of education and training. Within the fundamental goal of fostering
learning (Novak & Gowin, 1984), they have been identified to be an effective tool for - and we don’t pretend to
provide an exhaustive list - evaluation, displaying students’ prior knowledge, summarizing what has been learned,
note taking, aiding study, planning, scaffolding for understanding, consolidating educational experiences, improving
affective conditions for learning, teaching critical thinking, supporting cooperation and collaboration, and organizing
content (Coffey et al., 2003).
Von Joseph D. Novak, Alberto J. Cañas im Konferenz-Band Second International Conference on Concept Mapping (2006) im Text Building on New Constructivist Ideas and CmapTools to Create a New Model for Education Zitationsgraph
Zeitleiste
22 Erwähnungen
- Building Structure in Mathematics Within Teaching and Learning Processes - A Study on Teachers' Input and Students' Achievement (Astrid Brinkmann)
- Learning how to learn (Joseph D. Novak, D. B. Gowin) (1985)
- Lehren und lernen mit Begriffsnetzdarstellungen - Zur Nutzung von concept-maps bei der Vermittlung fachspezifischer Begriffe in Schule, Hochschule, Aus- und Weiterbildung (Karl Ludwig Jüngst) (1992)
- Studien zur didaktischen Nutzung von Concept Maps (Karl Ludwig Jüngst) (1995)
- Lehrerverhalten - Ein Beitrag zur Interaktion von Lehrenden und Lernenden im Unterricht (Rolf Dubs) (1995)
- 7. Selbständiges (selbstgesteuertes) Lernen
- Wissen sichtbar machen - Wissensmanagement mit Mappingtechniken (Heinz Mandl, Frank Fischer) (2000)
- 2. Durcharbeiten von Begriffsstrukturdarstellungen in unterrichtlichen und computergestützten Lernumgebungen (Heike Bernd, Thomas Hippchen, Karl Ludwig Jüngst, Peter Strittmatter)
- 4. Entwicklung und Erprobung eines Lernprogramms zur Technik des «Concept Mapping» (Petra Grillenberger, Helmut M. Niegemann)
- XML Topic Maps - Creating and Using Topic Maps for the Web (Jack Park, Sam Hunting) (2002)
- 16. Prediction: A Profound Paradigm Shift (Kathleen M. Fisher)
- Concept Maps - A Theoretical Note on Concepts and the Need for Cyclic Concept Maps (Alberto J. Cañas, Natalia Derbentseva, Frank Safayeni) (2003)
- Psychologie des Wissensmanagements (Gabi Reinmann, Heinz Mandl) (2004)
- Concept Maps: Theory, methodology, technology - Proceedings of the 1st international conference on concept mapping (Alberto J. Cañas, F. M. González, Joseph D. Novak) (2005)
- CmapTools - A Knowledge Modeling and Sharing Environment (Alberto J. Cañas, Greg Hill, Roger Carff, Niranjan Suri, James Lott, Gloria Gómez, Thomas Eskridge, Mario Arroyo, Rodrigo Carvajal)
- Building on New Constructivist Ideas and CmapTools to Create a New Model for Education (Joseph D. Novak, Alberto J. Cañas)
- Knowledge and Information Visualization - Searching for Synergies (Sigmar-Olaf Tergan, Tanja Keller) (2005)
- Concept Maps & E-Learning (Sigmar-Olaf Tergan) (2005)
- Wissensmanagement am Gymnasium - Anforderungen an die Wissensgesellschaft (Joseph Maisch) (2006)
- Second International Conference on Concept Mapping (Alberto J. Cañas, Joseph D. Novak) (2006)
- El Empleo de los Mapas Conceptuales en la Educación Superior Universitaria (María Eugenia Venegas)
- Collaborative Concept Mapping in Education - Major Research Trends (Josianne Basque, Marie-Claude Lavoie)
- Concept Maps Used as a «Knowledge and Information Awareness» Tool for Supporting Collaborative Problem Solving in Distributed Groups (Tanja Keller, Sigmar-Olaf Tergan, John W. Coffey)
- Complex Thought, Conceptual Maps And CmapTools (Liviana Giombini)
- Concept Mapping als Lernstrategie - Eine Interventionsstudie zum Chemielernen aus Texten (Jasmin Neuroth) (2007)
- Third International Conference on Concept Mapping (Alberto J. Cañas, Priit Reiska, Mauri Åhlberg, Joseph D. Novak) (2008)
- Impact Concept Mapping Has On Pre-service Teachers Understanding of Science Content Knowledge And Development Of Their Science Pedagogy (Sumitra Himangshu, Richard Iuli, Martha Venn)
- Concept Mapping - eine Lernstrategie muss man lernen (Elke Sumfleth, Jasmin Neuroth, Detlef Leutner) (2010)