Identifying and formulating teachers’ beliefs and motivational orientations for computer science teacher educationErstpublikation in: Studies in Higher Education, 1-16.
Publikationsdatum:
|
|
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
How teachers are able to adapt to a changing environment is essentially dependent on
their beliefs and motivational orientations. The development of these aspects in the
context of professional competence takes place during teachers’ educational phase
and professional practice. The overall understanding of professional competence
for teaching computer science follows the notion of empirical educational research
including beliefs and motivational aspects. This article aims to investigate relevant
domain-specific beliefs and motivational orientations for teaching computer
science and their consideration in curricula for computer science teacher education.
Therefore, results of an expert interview study based on the critical incident
technique lead to appropriate descriptions for domain-relevant beliefs and
motivational orientations. Results of a broad curriculum analysis indicate how
those aspects are normatively considered in computer science university and
school education in Germany. The data were analyzed by qualitative content analysis.
Von Elena Bender, Niclas Schaper, Michael E. Caspersen, Melanie Margaritis, Peter Hubwieser im Text Identifying and formulating teachers’ beliefs and motivational orientations for computer science teacher education (2015) Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Informatik-Didaktik, Informatikunterricht in der Schule |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
4 Erwähnungen
- Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt - 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule (Ira Diethelm) (2017)
- Bild der Informatik von Grundschullehrpersonen - Erste Ergebnisse aus qualitativen Einzelfallstudien (Alexander Best)
- Vorstellungen von Grundschullehrpersonen zur Informatik und zum Informatikunterricht (Alexander Best) (2020)
- Auf dem Weg zu einer gendergerechten Informatikdidaktik - Einstellungen und Erfahrungen von Lehrpersonen auf verschiedenen Stufen des schweizerischen Bildungssystems (Jessica Bollag, Caroline Bühler, Isabelle Clerc, Mira Ducommun, Sonja Schär) (2021)
- Programmieren in der Grundschule - Eine Design-Based-Research-Studie (Katharina Geldreich) (2023)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Identifying and formulating teachers’ beliefs and motivational orientations for computer science teacher education: Artikel als Volltext (: , 175 kByte; : 2021-03-21) |
Anderswo suchen
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.