/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

"Draw us how smartphones, video gaming consoles, and robotic vacuum cleaners look like from the inside"

students' conceptions of computing system architecture
Publikationsdatum:
Zu finden in: WiPSCE '20, 2020
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Nils PancratzIra Diethelm

From a constructivistic perspective on learning, it is essential to build on learners' previous knowledge in learning scenarios. Since computing system hardware design and principles of computing system organization constitute key parts of computer science classes, the identification of respective pre-conceptions is one of the core areas of computer science education. According to cognitive science learning aspects, the knowledge of the individual parts of which such systems are composed plays a decisive role in understanding them. Thus, this paper presents a self-contained substudy of secondary school students' mental modelling of computing systems with special focus on what we conceptualize as part-whole-thinking. Sixty eight secondary school students were asked to draw their conceptions of what three exemplary computing systems (smartphones, video gaming consoles, and robotic vacuum cleaners) look like from the inside. A content analysis of the 204 drawings received was carried out from evaluative, quantitative, and qualitative points of view. From the mental models expressed by the students in their drawings, insights into common conceptions are derived. Looking ahead, recommendations can be implicated from the main results.

Von Nils Pancratz, Ira Diethelm im Konferenz-Band WiPSCE '20 im Text "Draw us how smartphones, video gaming consoles, and robotic vacuum cleaners look like from the inside" (2020)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Friederike Braun , William F. Brewer , Torsten Brinda , Ira Diethelm , Kathrin Müller , Nils Pancratz , Carsten Schulte , Andrew S. Tanenbaum , Stella Vosniadou , Bettina Waldvogel

Begriffe
KB IB clear
greenfootgreenfoot , Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2012  local  Structured Computer Organization (Andrew S. Tanenbaum) 3, 4, 8, 1, 4, 2, 3, 3, 4, 7, 8, 3 653111
2017 Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2017, Nijmegen, The Netherlands, November 8-10, 2017 (Erik Barendsen, Peter Hubwieser) 2, 1, 2, 2, 5, 2, 2, 6, 14, 4, 1, 1 43621460
2018 Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2018, Potsdam, Germany, October 04-06, 2018. (Andreas Mühling, Quintin I. Cutts) 7, 4, 1, 7, 5, 6, 8, 14, 6, 1, 2, 1 251561594
2019  local web  Informatik für alle (Arno Pasternak) 11, 2, 5, 2, 7, 4, 2, 11, 38, 6, 1, 2 724912695
2020 WiPSCE '20 (Torsten Brinda, Michal Armoni) 8, 5, 1, 4, 5, 2, 9, 39, 3, 3, 1, 3 153933209
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1992 local web  Mental Models of the Earth (Stella Vosniadou, William F. Brewer) 1, 1, 1, 4, 2, 1, 4, 7, 6, 2, 3, 1 751171
2017 local web  Which Computing-Related Conceptions Do Learners Have About the Design and Operation of Smartphones? (Torsten Brinda, Friederike Braun) 5400
2018 local web  Are children perceiving robots as supporting or replacing humans? (Kathrin Müller, Carsten Schulte) 2, 3, 6, 3, 1, 2, 2, 6, 9, 3, 1, 4 454167
2019 local  Was haben Staubsaugerroboter, Spielekonsolen und Smartphones gemeinsam? (Nils Pancratz, Ira Diethelm) 3, 5, 1, 1, 2, 4, 5, 1, 5, 5, 4, 2 382254
2019 local  Informatikwissen im Schulalltag sichtbar machen (Bettina Waldvogel) 1, 3, 8, 1, 3, 2, 5, 2, 5, 9, 2, 3 4103239
2020 local web  Dealing with (pre-)conceptions (Nils Pancratz) 1, 4, 1, 3, 1, 3, 4, 4, 5, 9, 3, 1 18145

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.