/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Can People Learn Computer-Mediated Collaboration By Following a Script?

Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 3 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Nikol RummelHans SpadaOur central hypothesis is that partners who jointly work on a task in a computer-mediated setting following a cooperation script, can acquire collaborative skills that will help to improve the collaboration in subsequent tasks as well as their outcome. In an experimental study, a cooperation script was provided for a first computer-meditated collaboration in one experimental condition. Meantime, in a different experimental condition, the collaborators observed a model-collaboration. Learning effects of script and model were expected to become evident in the process and outcome of a second, unscripted computer-mediated collaboration. Compared to two control conditions (a condition with unsupported collaboration during the learning phase and a condition without a learning phase) both the script condition and the model condition showed positive effects on process and outcome during the application phase. This leads to the conclusion that cooperation scripts can indeed constitute a promising instructional method to promote collaborative competences and to improve subsequent computer-mediated collaboration.
Von Nikol Rummel, Hans Spada im Buch Scripting Computer-Supported Collaborative Learning (2007) im Text Can People Learn Computer-Mediated Collaboration By Following a Script?

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
H. Barrows, John Seely Brown, Allan Collins, Donald F. Dansereau, Edward L. Deci, Pierre Dillenbourg, Fabian Hermann, Jean Lave, S. E. Newmann, A. M. O'Donnell, Nikol Rummel, Richard M. Ryan, Hans Spada, Etienne Wenger

Aussagen
KB IB clear
collaboration scripts können die Motivation der Lernenden verringern

Begriffe
KB IB clear
collaboration scriptcollaboration script, Motivationmotivation
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1985 Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behavior (Edward L. Deci, Richard M. Ryan) 12, 3, 5, 2, 4, 3, 5, 4, 6, 6, 6, 7 3557981
1989 Knowing, Learning, and Instruction (L. B. Resnick) 13, 1, 4, 8, 5, 3, 6, 3, 4, 8, 14, 1 1341212242
1991 Situated Learning (Jean Lave, Etienne Wenger) 1, 1, 8, 1, 2, 5, 6, 1, 7, 7, 19, 4 175241554
2001 Euro-CSCL Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Pierre Dillenbourg, A. Eurelings, K. Hakkarainen) 1, 1, 6, 1, 6, 1, 3, 5, 6, 10, 4, 5 3113052409
2002 Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 12, 1, 2, 11, 1, 2, 8, 3, 4, 7, 9, 1 604011798
2005 Barriers and Biases in Computer-Mediated Knowledge Communication (Rainer Bromme, Friedrich W. Hesse, Hans Spada) 5, 2, 4, 7, 3, 3, 6, 3, 3, 6, 6, 2 312581
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1986 A taxonomy of problem-based learning methods (H. Barrows) 10, 2, 4, 2, 2, 4, 3, 3, 3, 7, 4, 3 523763
1989 local  Cognitive Apprenticeship (Allan Collins, John Seely Brown, S. E. Newmann) 1, 5, 7, 1, 5, 2, 5, 6, 4, 8, 19, 4 1041143221
1992 Scripted Cooperation in Student Dyads (A. M. O'Donnell, Donald F. Dansereau) 8, 1, 2, 5, 1, 2, 6, 4, 7, 6, 5, 3 2223832
1999 Structuring dyadic interaction through scripted cooperation (A. M. O'Donnell) 3100
2001 local  Solving the Case Together (Fabian Hermann, Nikol Rummel, Hans Spada) 1, 1, 5, 1, 3, 5, 8, 3, 3, 5, 9, 6 266618
2002 local web  Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 2, 9, 12, 1, 5, 2, 11, 4, 6, 7, 18, 3 453332632
2005 Learning to collaborate (Nikol Rummel, Hans Spada) 14000
2005 Instructional support for collaboration in desktop videoconference settings (Nikol Rummel, Hans Spada) 1000

iconEinträge in Beats Blog

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

Scripting science inquiry by applying a scaffolded software design framework: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 96 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.