/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Theoretical underpinnings of computing education research

what is the evidence?
Lauri Malmi, Judy Sheard, Simon, Roman Bednarik, Juha Helminen, Päivi Kinnunen, Ari Korhonen, Niko Myller, Juha Sorva, Ahmad Taherkhani
Publikationsdatum:
Zu finden in: ICER 2014 (Seite 27 bis 34), 2014
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit mehr als 9 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

We analyze the Computing Education Research (CER) literature to discover what theories, conceptual models and frameworks recent CER builds on. This gives rise to a broad understanding of the theoretical basis of CER that is useful for researchers working in that area, and has the potential to help CER develop its own identity as an independent field of study.

Our analysis takes in seven years of publications (2005-2011, 308 papers) in three venues that publish long research papers in computing education: the journals ACM Transactions of Computing Education (TOCE) and Computer Science Education (CSEd), and the conference International Computing Education Research Workshop (ICER). We looked at the theoretical background works that are used or extended in the papers, not just referred to when describing related work. These background works include theories, conceptual models and frameworks. For each background work we tried to identify the discipline from which it originates, to gain an understanding of how CER relates to its neighboring fields. We also identified theoretical works originating within CER itself, showing that the field is building on its own theoretical works.

Our main findings are that there is a great richness of work on which recent CER papers build; there are no prevailing theoretical or technical works that are broadly applied across CER; about half the analyzed papers build on no previous theoretical work, but a considerable share of these are building their own theoretical constructions. We discuss the significance of these findings for the whole field and conclude with some recommendations.

Von Lauri Malmi, Judy Sheard, Simon, Roman Bednarik, Juha Helminen, Päivi Kinnunen, Ari Korhonen, Niko Myller, Juha Sorva, Ahmad Taherkhani im Konferenz-Band ICER 2014 im Text Theoretical underpinnings of computing education research (2014)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Roman Bednarik, Mordechai Ben-Ari, John Hamer, Margaret Hamilton, Orit Hazzan, George Julnes, Jan Lönnberg, Andrew Luxton-Reilly, Helen C. Purchase, Justus J. Randolph, Judy Sheard, Simon, S. Simon, Erkki Sutinen

Begriffe
KB IB clear
Didaktikdidactics, Informatikcomputer science, Informatik-Didaktikdidactics of computer science
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2003Computer Science Education 2/20032, 5, 11, 9, 9, 2, 3, 2, 6, 8, 5, 619146231
2004Computer Science Education 2/20045, 9, 5, 10, 12, 12, 6, 5, 6, 5, 8, 114911228
2007Computer Science Education 3/20075, 6, 1, 9, 13, 12, 8, 3, 4, 8, 4, 8368189
2007Computer Science Education 4/20074, 11, 5, 15, 4, 5, 3, 4, 4, 8, 8, 4134209
2009ICER 2009 (Michael J. Clancy, Michael E. Caspersen, Raymond Lister) 4, 10, 8, 10, 7, 6, 11, 3, 1, 7, 12, 515335199
2012Computer Science Education 4/20124, 6, 4, 11, 15, 12, 5, 2, 3, 6, 7, 4294203
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1998 local web Constructivism in Computer Science Education (Mordechai Ben-Ari) 6, 14, 8, 7, 9, 3, 6, 6, 10, 5, 6, 10152710318
2003 local web How Students Attempt to Reduce Abstraction in the Learning of Mathematics and in the Learning of Computer Science (Orit Hazzan) 3100
2004 local web Situated Learning in Computer Science Education (Mordechai Ben-Ari) 4100
2007 local web A comparison of the methodological quality of articles in computer science education journals and conference proceedings (Justus J. Randolph, George Julnes, Roman Bednarik, Erkki Sutinen) 1100
2007 local web A Classification of Recent Australasian Computing Education Publications (Simon) 2100
2009 local web Analysis of research into the teaching and learning of programming (Judy Sheard, S. Simon, Margaret Hamilton, Jan Lönnberg) 4, 5, 5, 1, 5, 3, 2, 5, 2, 3, 5, 421473
2012 local web Contributing student pedagogy (John Hamer, Judy Sheard, Helen C. Purchase, Andrew Luxton-Reilly) 2100

iconDieses Konferenz-Paper  erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Theoretical underpinnings of computing education research: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 478 kByte; WWW: Link OK 2020-11-28)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.