/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Novices' expectations and prior knowledge of software development

results of a study with high school students
Publikationsdatum:
Zu finden in: ICER 2005 (Seite 143 bis 153), 2005
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

Carsten SchulteJohannes MagenheimIn this paper we present results of an empirical study with about 600 secondary school students from the 11th grade.In the study novices' conceptions of software development, their attitudes towards and self-confidence with computers, as well as their expectations of learning goals and contents of informatics courses were examined.The study indicates that freshmen have different types of expectations concerning informatics. It becomes evident that their expectations depend on prior experiences and attitudes towards computers or technology. Furthermore, they turn out to be gender-specific.The study argues that the importance of computer science education results not only from the technical aspects of informatics but also from its social impacts. Informatics education as part of general education should convey, besides technical skills in programming, a suitable understanding of software development as a means to understand the importance of technology in modern societies.The résumé of the study refers to the relation between informatics education and the expectation freshmen have as to the nature of software development. Some conclusions for teaching informatics are drawn.
Von Carsten Schulte, Johannes Magenheim im Konferenz-Band ICER 2005 im Text Novices' expectations and prior knowledge of software development (2005)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
John Seely Brown, Allan Collins, Mark Guzdial, Committee on Information Technology Literacy, Johannes Magenheim, S. E. Newmann, Jörg Niere, Wilhelm Schäfer, Carsten Schulte, Elliot Soloway

Fragen
KB IB clear
Wie ist das Bild/Image der Informatik?

Begriffe
KB IB clear
Allgemeinbildunggeneral education, GenderGender, Lernenlearning, Programmierenprogramming, Schuleschool
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1989Knowing, Learning, and Instruction (L. B. Resnick) 5, 2, 9, 11, 14, 21, 14, 5, 8, 19, 19, 91191291963
1999 local secure Being Fluent with Information Technology (Committee on Information Technology Literacy) 1, 2, 4, 2, 6, 5, 3, 2, 6, 4, 9, 1111811539
2003Computer Science Education 4/20031, 1, 5, 1, 6, 6, 4, 3, 6, 2, 8, 6496190
2006 local secure The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (R. Keith Sawyer) 12, 20, 11, 11, 18, 24, 20, 9, 16, 11, 18, 10576410911
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1989 local secure Cognitive Apprenticeship (Allan Collins, John Seely Brown, S. E. Newmann) 2, 3, 8, 12, 19, 60, 10, 6, 7, 8, 15, 5961152932
2002 local secure web Teaching the Nintendo Generation to Program (Mark Guzdial, Elliot Soloway) 1, 2, 5, 2, 4, 2, 4, 4, 4, 4, 5, 11166111339
2003 local secure web Thinking in Objects and their Collaboration (Carsten Schulte, Johannes Magenheim, Jörg Niere, Wilhelm Schäfer) 1100
2006Cognitive Apprenticeship (Allan Collins) 3, 2, 1, 2, 2, 1, 1, 3, 4, 2, 4, 3413144

iconDieses Konferenz-Paper  erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
LehrerIn, Unterricht

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Novices' expectations and prior knowledge of software development: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 103 kByte; WWW: Link OK 2020-08-28)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.