Beats Biblionetz - Texte

/ en / Traditional / help

Learning by collaborating

Convergent conceptual change
Erstpublikation in: The Journal of the Learning Sciences, 2(3), 235-276.
Publikationsdatum:
Zu finden in: CSCL (Seite 209 bis 242), 1996
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

Jeremy RoschelleThe goal of this paper is to construct an integrated approach to collaboration and conceptual change. To this end, a case of conceptual change is analyzed from the point of view of conversational interaction. It is proposed that the crux of collaboration is the problem of convergence: How can two (or more) people construct shared meanings for conversations, concepts, and experiences? Collaboration is analyzed as a process that gradually can lead to convergence of meaning.
The epistemological basis of the framework of analysis is a relational, situated view of meaning: meanings are taken to be relations among situations and verbal or gestural actions. The central claim is that a process described by four primary features can account for students’ incremental achievement of convergent conceptual change. The process is characterized by: (a) the production of a deep-featured situation, in relation to (b) the interplay of physical metaphors, through the constructive use of (c) interactive cycles of conversational turn-taking, constrained by (d) the application of progressively higher standards of evidence for convergence.
Von Jeremy Roschelle im Buch CSCL im Text Learning by collaborating (1992)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
John Seely Brown, Allan Collins, John Dewey, P. Duguid, Thomas S. Kuhn, Jean Lave, Donald A. Norman, Roy Pea, Jean Piaget, Lew Semjonowitsch Vygotsky, Etienne Wenger

Begriffe
KB IB clear
microworldmicroworld
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1916 local secure Demokratie und Erziehung (John Dewey) 7, 6, 7, 15, 6, 7, 8, 3, 12, 7, 10, 16376161494
1930Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 14, 5, 12, 11, 5, 5, 7, 6, 10, 14, 14, 2114818211747
1932Das moralische Urteil beim Kinde (Jean Piaget) 6000
1962  Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen (Thomas S. Kuhn) 11, 5, 7, 7, 1, 10, 5, 3, 11, 9, 15, 1111317119578
1988  local secure The Design of Everyday Things (Donald A. Norman) 5, 2, 5, 7, 3, 7, 2, 3, 10, 8, 19, 196720195165
1991Situated Learning (Jean Lave, Etienne Wenger) 4, 5, 9, 12, 3, 1, 5, 2, 9, 7, 12, 9139291208
1992Computer-Based Learning Environments and Problem Solving (Erik De Corte, Marcia C. Linn, Heinz Mandl, Lieven Verschaffel) 4, 1, 3, 11, 3, 2, 4, 2, 6, 11, 15, 26106726334
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1989 local secure web Situated Cognition and the Culture of Learning (John Seely Brown, Allan Collins, P. Duguid) 9, 2, 7, 10, 2, 3, 9, 8, 7, 5, 10, 9601191381
1992 local secure Augmenting the Discourse of Learning with Computer-Based Learning Environments (Roy Pea) 6, 5, 1, 1, 8, 1, 1, 3, 3, 2, 3, 24142149

iconZitationsgraph

Aufgrund der Grösse ist diese Grafik nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser (vermutlich IE) aber nicht unterstützt.
Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

icon19 Erwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Learning by collaborating: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 111 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2020-01-11 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.