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Beats Biblionetz - Aussagen

Leitmedienwechsel-Reaktion 5: Wer redet noch von Schule?

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iconDefinitionen

Beat Döbeli HoneggerDie Leitmedienwechsel-Reaktion 5 argumentiert ungefähr so: "Fächer, 45-Minuten-Lektionen, Hierarchien, Jahrgangsklassen, ein einziger Lehrplan für alle, Ausrichtung auf Gehorsam sind alles Elemente einer auf die Bedürfnisse der Industriegesellschaft ausgerichteten Schule, die den Bedürfnissen der Informationsgesellschaft nicht mehr gerecht wird. Die heutige Schule ist nicht mehr zu retten. Sie muss abgeschafft werden."
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 25.04.2013
Beat Döbeli HoneggerIm Internet verfügbare Videos sind ein gutes Stichwort für die Argumentation der Leitmedien-Reaktion 5 : Das Internet biete so viele Ressourcen, dass gar keine formale Bildung mehr notwendig sei. Interessierte Lernende finden im Internet sowohl massenhaft Inhalte, fertige Kurse als auch Gleichgesinnte, um sich auszutauschen. Die Schule verliere zunehmend ihr Informationsmonopol, und das informelle Lernen sei der Ausweg aus einem hoffnungslos veralteten formalen Bildungssystem namens Schule.
Von Beat Döbeli Honegger im Buch Mehr als 0 und 1 (2016) im Text Wie soll die Schule auf den Leitmedienwechsel reagieren? auf Seite  39

iconBemerkungen

Die digitale Transformation wirft die Frage auf, ob die Schule nicht nur verändert, sondern verdrängt wird.
Von Heinz Rhyn im Text Wahres Wissen ist human (2017)
Neil SelwynThe linkages between current educational technology thinking and the arguments advanced by writers such as Illich 40 years earlier reflect the highly ideological nature of debate over the schools and digital technology
Von Neil Selwyn im Konferenz-Band Research on e-Learning and ICT in Education im Text School 2.0: Rethinking the Future of Schools in the Digital Age (2012)
Neil SelwynThis sense of terminal incompatibility between technology and school was perhaps best encapsulated in Lewis Perelman’s (1992) observation that any attempt to integrate computing into schools “makes about as much sense as integrating the internal combustion engine into the horse.”
Von Neil Selwyn im Konferenz-Band Research on e-Learning and ICT in Education im Text School 2.0: Rethinking the Future of Schools in the Digital Age (2012)
Beat Döbeli HoneggerDie heutige Idee der Schule ist geprägt von der Industriegesellschaft (Lernfabrik). Wir müssen uns von der bisherigen Idee des rein formalen Lernens verabschieden: „Computer und Internet ermöglichen ein individuelles Lernen ohne Lernfabriken.“ Prominenter und früher Vertreter dieser Haltung war Seymour Papert [Pa84].
Von Beat Döbeli Honegger im Konferenz-Band Informatik erweitert Horizonte im Text Informatik ist mehr als Informatik! (2013)
Seymour PapertThe computer will blow up the school. That is, the school defined as something where there are classes, teachers running exams, people structured in groups by age, and following a curriculum – all of that. The whole system is based on a set of structural concepts that are incompatible with the presence of the computer.
Von Seymour Papert im Text Trying to predict the future (1984) auf Seite  38
Peter MottDie Schüler werden zum Schluss kommen dass der Besuch einer Institution eigentlich überflüssig ist Was die Schule ihnen bietet holen sie sich bei jeman dem ab der ihnen das möglicherweise besser erklärt als ihr Lehrer Mit diesem veränderten Schulbild müssen sich die Schulen auseinandersetzen je älter ihre Schüler desto mehr.
Von Peter Mott im Text «Das Fabrikmodell der Schule gehört abgelöst» (2012)
Peter MottGibt es konkrete Beispiele dafür? Immer mehr Schulabgänger sind un sicher ob sie an einer Universität stu dieren wollen Es sind vor allem die die sehr innovativ denken Sie bezweifeln dass die Universität ihnen das gibt was sie eigentlich suchen Für diese Haltung gibt es berühmte Vorbilder angefangen bei Steve Jobs und Bill Gates
Von Peter Mott im Text «Das Fabrikmodell der Schule gehört abgelöst» (2012)
Neil SelwynMany of these ideological agendas relate back to wider efforts to re-configure the provision of education along market-driven, neo-liberal lines. Indeed, the prospect of the digital replacement of the school is being increasingly used to support neo-liberal arguments for the “end of school” and the realization of the “dream of education without the state” (Tooley 2006).
Von Neil Selwyn im Konferenz-Band Research on e-Learning and ICT in Education im Text School 2.0: Rethinking the Future of Schools in the Digital Age (2012)
Tinkering Towards UtopiaInnovators proposing or supporting start-from-scratch reforms have usually been people outside the public schools-technocrats, university professors, salespeople with products to push, politicians intent on rapid results before the next election, foundation officers, and business leaders. Impatient with the glacial pace of incremental reform, free of institutional memories of past shooting star reforms, and sometimes hoping for quick profits as well as a quick fix, they promised to reinvent education.
Von David Tyack, Larry Cuban im Buch Tinkering Towards Utopia (1995) im Text Reinventing Schooling auf Seite  111
Heinz Moser[Es] stellt sich die Frage, ob der Computer nicht die Bildung bzw. das Bildungssystem grundlegend verändere. Wenn es so ist, daß in einer «telematischen» Gesellschaft Information universal - zu jeder Zeit und an jeder Stelle - verfügbar wird, könnte dies zu tief greif enden Änderungen in der Schulstruktur führen. Die «Abschaffung der Schule», wie sie eine radikale Bildungskritik in ganz anderem Sinne anfangs der 70er Jahre postulierte (so Z.B. Ivan Illich), wird möglicherweise auf diese Weise klammheimlich Realität. Solche Überlegungen stützen sich auf die Tatsache, daß Heimcomputer in immer mehr Haushalteurer Bevölkerung anzutreffen sind. Wäre es dann nicht möglich, daß auch die Beschulung durch Computer übernommen werden und in der heimischen Wohnung stattfinden könnte?
Von Heinz Moser im Buch Der Computer vor der Schultür (1986) im Text Computer und «Neue Eliten» auf Seite  23
Neil SelwynHowever, in contrast to these re-schooling proposals has been a countermovement to align the Internet with more radical forms of educational deinstitutionalization. These de-schooling arguments have proven popular with groups outside of the traditional education establishment, framing the Internet as capable of usurping the need for educational institutions altogether. Key concepts here include self-determination, self-organization, self-regulation, and (in a neat twist on the notion of do-it-yourself) the idea of do-it-ourselves. All these ideas align the Internet with a general rejection of institutionalized education—especially what has long been critiqued as the obsolete banking model of accumulating knowledge content. Instead, Internet-based education is conceived along lines of open discussion, open debate, radical questioning, continuous experimentation, and the sharing of knowledge.
Von Neil Selwyn im Buch Ch@nge (2014) im Text The Internet and Education
Neil Selwynln this sense, many academics, technologists, industrialists and even some practitioners are now beginning to highlight what they see as the fundamental incompatibility between digital technology and what is referred to as the ‘Henry Ford model ofeducation’ or industrial-era’ schooling (e.g. Whitney et al. 2007). Such critiques hark back to Alvin Toffler’s depictions throughout the 1960s and 1970s of the epistemologically and technologically outmoded ‘industrial-era school`. Here Toffler (1970, p.243) decried schooling as an anachronistic by-product of ‘that relic of mass production, the centralised work place' - pointing to factory-like examples such as schools’ reliance on rigid timetables and scheduling, as well as their emphasis on physical presence and ordering of people and knowledge. Forty years on from Toffler’s initial observations, many educational technologists continue to decry the ‘cookie curter’ industrial-era school as a profoundly unsuitable setting for the more advanced forms of learning demanded by the knowledge age and post-industrial society (e.g. Miller 2006; Warner 2006; Kelly et al. 2008).
Von Neil Selwyn im Buch Schools and Schooling in the Digital Age (2010) im Text The messy realities of digital technology use in school auf Seite  28
Neil SelwynAs will be discussed in more detail throughout this book, a distinct reiectionist line of thinking underpins much discussion and writing about educational technology and school-aged learners. Indeed, authors such as Seymour Papert have long promoted arguments that schools and schooling ‘are relics from an earlier period of knowledge technology’ (Papert 1998, n.p.) and that new technology will ‘overthrow the accepted structure of school, the idea of curriculum, the segregation of children by age and pretty well everything that the education establishment will defend to the bitter end’ (Papert 1998, n.p.). This sense of terminal incompatibility was perhaps best encapsulated in Lewis Perelman’s [1992) early observation that any attempt to integrate computing into schools ‘makes about as much sense as integrating the internal combustion engine into the horse’. Twenty years later polemic ofthis sort can be found throughout mainstream thinking about technology and education, with many commentators willing to denounce the school as an anachronistic relic of the industrial age that has been rendered obsolete by contemporary digital technology.
Von Neil Selwyn im Buch Schools and Schooling in the Digital Age (2010) im Text The messy realities of digital technology use in school auf Seite  34
Neil SelwynWhile these ideas of reschooling and virtual schooling have obvious merit, other academics, educationalists, and technologists have chosen to pursue an even more radical agenda of change – what can be termed the digitally driven “deschooling” of society. From this perspective, digital technology is seen to offer a means of escaping the physical and spatial confines of the school, as well as providing an alternative to the major structures and processes of schooling such as curriculum, assessment, and qualifications. These forms of technology-based deschooling take a variety of guises. For example, a growing number of online institutions now exist that are based on an ethos of using digital technologies to bypass traditional education institutions. This approach is evident in online services such as the School of Everything. This is a prominent online space in the UK designed to put people in the community who wish to “teach” with people who wish to “learn.” This form of teaching and learning exchange has therefore been described as “an eBay for stuff that does not get taught in school” (Leadbeater 2008a, p. 26).
Digital technology has also been used to further support and extend the “home schooling,” “unschooling”, and “self-directed learning” movements where children and young people are educated by family and community members. For example, the “Free World U” has been developed as an online alternative learning community for home-schooled young children – offering online “accelerated learning” resources to be shared between communities of parents and learners. The development of online alternative schooling is an increasingly significant part of the efforts of neoconservative and fundamentalist religious groups in the US to support alternative forms of home-schooling outside of state control of the curriculum (Peters and McDonough 2008). As Michael Apple observed at the beginning of the 2000s, “there are scores of websites available that give advice, that provide technical and emotional support, that tell the stories of successful home schoolers, and that are more than willing to sell material at a profit” (Apple 2000, p. 71).
Von Neil Selwyn im Konferenz-Band Research on e-Learning and ICT in Education im Text School 2.0: Rethinking the Future of Schools in the Digital Age (2012)

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iconEinträge in Beats Blog

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