/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Contributions to a Theoretical Framework for CSCL

Publikationsdatum:
Zu finden in: Computer Support for Collaborative Learning (Seite 62 bis 71), 2002 local 
Diese Seite wurde seit 3 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Gerry StahlLooking at computer support for collaborative learning (CSCL) in terms of (a) collaborative knowledge building, (b) group and personal perspectives, (c) mediation by artifacts and (d) micro-analysis of conversation provides a rich, multi-dimensional starting point for conceptualizing and studying CSCL. The notion of collaborative knowledge building defines a useful paradigm for conceptualizing learning as social practice. The social interactions and knowledge management activities in which shared knowledge is constructed can be analyzed as the result of interweaving group and personal conversational perspectives. In general, collaborative interaction is mediated by artifacts: sometimes only by transitory artifacts like spoken words or gestures, but increasingly by physical or digital artifacts and media. Empirical studies of collaborative knowledge building employing micro-ethnographic analysis of speech, gesture, artifacts and media can make the details of these collaboration interactions visible, highlighting the interplay of perspectives and artifacts in the trans-personal construction of knowledge. A theoretical framework incorporating models of knowledge building, perspectives and artifacts – and grounded in empirical analysis of collaborative interaction - can guide the design of computer-based artifacts and media as support for collaborative learning with appropriate, elaborated and unified conceptualizations.
Von Gerry Stahl im Text Contributions to a Theoretical Framework for CSCL (2002)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Carl Bereiter, Daniel C. Dennett, Hans-Georg Gadamer, Martin Heidegger, Karl Marx, Marvin Minsky, Donald A. Norman, Jeremy Roschelle, T. Russell, Marlene Scardamalia, John R. Searle, Gerry Stahl, Lew Semjonowitsch Vygotsky

Begriffe
KB IB clear
CSCLComputer-Supported Collaborative Learning, Lernenlearning
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
Das Kapital (Karl Marx) 37000
1930 local Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 14, 24, 15, 14, 12, 8, 8, 8, 10, 11, 13, 1015419101931
1960 local Wahrheit und Methode (Hans-Georg Gadamer) 2, 6, 1, 12215110
1962Being and Time (Martin Heidegger) 17000
1962Thought and Language (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 46200
1969Sprechakte (John R. Searle) 20100
1985  local The Society of Mind (Marvin Minsky) 9, 16, 10, 15, 18, 7, 13, 7, 9, 7, 11, 6384961430
1991 local Philosophie des menschlichen Bewusstseins (Daniel C. Dennett) 6, 10, 9, 6, 8, 2, 2, 2, 1, 5, 7, 681261343
1994  local Things That Make Us Smart (Donald A. Norman) 9, 20, 5, 6, 6, 2, 5, 4, 4, 9, 9, 5234353344
1996CSCL (Timothy D. Koschmann) 8, 14, 9, 6, 6, 8, 5, 3, 5, 7, 10, 91015591287
1999The no significant difference phenomenon (T. Russell) 7, 12, 11, 8, 11, 5, 7, 7, 5, 5, 17, 1019610402
2002Education and Mind in the Knowledge Age (Carl Bereiter) 4, 3, 13, 6, 5, 11, 3, 6, 4, 3, 12, 81558874
2002 local CSCL 2 Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Rogers Hall, Timothy D. Koschmann, Naomi Miyake) 4, 10, 6, 6, 8, 4, 3, 4, 5, 4, 13, 66156765
2006 local Group Cognition (Gerry Stahl) 2, 11, 8, 7, 3, 1, 5, 1, 1, 10, 9, 717287754
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1992 local web Learning by collaborating (Jeremy Roschelle) 2, 14, 8, 6, 5, 1, 3, 6, 2, 7, 9, 818108543
1994 local web Computer Support for Knowledge-Building Communities (Marlene Scardamalia, Carl Bereiter) 10, 16, 10, 6, 8, 4, 5, 5, 5, 9, 7, 850781611
2002 local Rediscovering CSCL (Gerry Stahl) 8, 12, 10, 12, 7, 2, 2, 4, 1, 3, 5, 5385475

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er dieses Konferenz-Paper ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.