/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Learning by collaborating

Convergent conceptual change
Erstpublikation in: The Journal of the Learning Sciences, 2(3), 235-276.
Publikationsdatum:
Zu finden in: CSCL (Seite 209 bis 242), 1996
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 3 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Jeremy RoschelleThe goal of this paper is to construct an integrated approach to collaboration and conceptual change. To this end, a case of conceptual change is analyzed from the point of view of conversational interaction. It is proposed that the crux of collaboration is the problem of convergence: How can two (or more) people construct shared meanings for conversations, concepts, and experiences? Collaboration is analyzed as a process that gradually can lead to convergence of meaning.
The epistemological basis of the framework of analysis is a relational, situated view of meaning: meanings are taken to be relations among situations and verbal or gestural actions. The central claim is that a process described by four primary features can account for students’ incremental achievement of convergent conceptual change. The process is characterized by: (a) the production of a deep-featured situation, in relation to (b) the interplay of physical metaphors, through the constructive use of (c) interactive cycles of conversational turn-taking, constrained by (d) the application of progressively higher standards of evidence for convergence.
Von Jeremy Roschelle im Buch CSCL im Text Learning by collaborating (1992)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
John Seely Brown , Allan Collins , John Dewey , P. Duguid , Thomas S. Kuhn , Jean Lave , Donald A. Norman , Roy Pea , Jean Piaget , Lew Semjonowitsch Vygotsky , Etienne Wenger

Begriffe
KB IB clear
microworldmicroworld
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1916 local  Demokratie und Erziehung (John Dewey) 5, 5, 3, 6, 9, 2, 2, 12, 3, 5, 6, 6 45 6 6 1922
1930 local  Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 180, 197, 131, 5, 3, 5, 9, 17, 6, 10, 12, 9 185 39 9 2739
1932 Das moralische Urteil beim Kinde (Jean Piaget) 10 0 0 0
1962  local  Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen (Thomas S. Kuhn) 4, 5, 6, 9, 2, 1, 2, 16, 3, 9, 9, 16 160 18 16 10020
1988  local  The Design of Everyday Things (Donald A. Norman) 11, 5, 12, 7, 4, 2, 3, 16, 13, 11, 7, 8 113 22 8 5635
1991 Situated Learning (Jean Lave, Etienne Wenger) 1, 7, 7, 19, 4, 1, 3, 14, 2, 6, 9, 10 183 2 10 1599
1992 Computer-Based Learning Environments and Problem Solving (Erik De Corte, Marcia C. Linn, Heinz Mandl, Lieven Verschaffel) 5, 4, 3, 7, 9, 2, 2, 11, 3, 9, 7, 6 14 68 6 694
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1989 local web  Situated Cognition and the Culture of Learning (John Seely Brown, Allan Collins, P. Duguid) 2, 11, 15, 1, 2, 1, 6, 9, 3, 3, 5, 6 73 11 6 1798
1992 local  Augmenting the Discourse of Learning with Computer-Based Learning Environments (Roy Pea) 5, 4, 4, 6, 2, 2, 4, 10, 3, 2, 3, 4 4 15 4 454

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconZeitleiste

icon19 Erwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Learning by collaborating: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 111 kByte; WWW: Link OK 2021-03-21)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.).

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.