Google Flu
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Definitionen
In 2009, Nature published an article that described a new method for predicting flu outbreaks based on the search terms people use when querying Google. Terms such as “fever,” “headache,” “flu symptoms,” and “pharmacies near me” could be used to track the spread of flu across the United States. Not only could these search frequencies and their geolocations be used to predict doctor visits, the method was both faster and cheaper than the epidemiological tracking methods employed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC).
Von Carl T. Bergstrom, Jevin D. West im Buch Calling Bullshit (2020) im Text Calling Bullshit on Big Data This was a project that Google launched in 2008 to predict flu outbreaks by analyzing the search queries that its millions of users make every day. An increase in searches for flu-related terms could be indicative of an imminent outbreak. Google heavily promoted it as an example of AI and mass data collection used for social good. But within a few years, the accuracy of the predictions dropped precipitously. One reason was that it is hard to distinguish between media-driven panic searches and actual increases in flu activity. Another was that Google’s own changes to its app changed people’s search patterns in ways that weren’t accounted for by the AI. Google Flu Trends ultimately ended up as a cautionary tale.
Von Arvind Narayanan, Sayash Kapoor im Buch AI Snake Oil (2024) 2008 gaben Medien in aller Welt mit großer Aufmachung bekannt, dass Google-Ingenieure eine weit schnellere Methode gefunden hätten, die Ausbreitung der Grippe vorherzusagen. Die Idee schien vernünftig zu sein. Nutzer, die sich mit der Grippe angesteckt haben, gehen gewöhnlich auf die Google-Suchmaschine, um ihre Symptome zu diagnostizieren und nach Abhilfe zu suchen. Diese Suchen, so die These, könnten erkennen lassen, wo sich die Grippe ausbreitet. Um die entsprechenden Suchanfragen herauszufiltern, analysierten die Ingenieure rund 50 Millionen Suchbegriffe und berechneten, welche von ihnen mit der Grippe assoziiert waren. Dann testeten sie 450 Millionen verschiedene Modelle, um das beste herauszufinden. Das Ergebnis war ein geheimer Algorithmus, der 45 (ebenfalls geheime) Suchbegriffe verwendete. Mit diesem Algorithmus wurden dann täglich und wöchentlich die grippebezogenen Arztbesuche vorhergesagt.
Von Gerd Gigerenzer im Buch Klick (2021) im Text Ein Datenpunkt kann Big Data schlagen Bemerkungen
Das Phänomen Big Data ist
relativ neu. Gibt es Beispiele, wo
es schiefgelaufen ist?
Das bekannteste sind die Flu- Trends, die Grippevorhersage von Google. Dort war anfangs das Getöse riesig. Normalerweise lässt sich die Ausbreitung der Grippe nur relativ umständlich anhand von Arztbesuchen verfolgen. Vor rund zehn Jahren behauptete Google, dass dies mithilfe der Klicks von Usern möglich sei. Zwei Jahre hat das tatsächlich geklappt. Dann ist das Ganze an die Wand gefahren. Die hatten einfach zwei Jahre Glück.
Von Gerd Antes, Felix Straumann im Text «Vieles ist blankes Marketing» (2018) auf Seite 32Das bekannteste sind die Flu- Trends, die Grippevorhersage von Google. Dort war anfangs das Getöse riesig. Normalerweise lässt sich die Ausbreitung der Grippe nur relativ umständlich anhand von Arztbesuchen verfolgen. Vor rund zehn Jahren behauptete Google, dass dies mithilfe der Klicks von Usern möglich sei. Zwei Jahre hat das tatsächlich geklappt. Dann ist das Ganze an die Wand gefahren. Die hatten einfach zwei Jahre Glück.
In all the excitement, we forget that if it sounds too good to be true, it probably is. And it was. By 2014, the headlines had turned from celebratory to monitory: “Google and the Flu: How Big Data Will Help Us Make Gigantic Mistakes,” “Why Google Flu Is a Failure,” “What We Can Learn from the Epic Failure of Google Flu Trends.” The method worked reasonably well for a couple of years but, before long, the results started to miss the mark, not by a little but by a factor of two. Over time, the predictions continued to get worse. The results became so poor that Google axed the project and took down the Flu Trends website.
Von Carl T. Bergstrom, Jevin D. West im Buch Calling Bullshit (2020) im Text Calling Bullshit on Big Data The paper generated tremendous excitement and was covered by nearly every major newspaper and media outlet. Tech evangelists touted the results as an example of how big data would change the world. University professors, including one of the authors of this book, discussed the paper in their courses. Startup companies based around data analytics inserted the Nature paper into their pitch decks. When you have Google-scale data, argued Wired editor Chris Anderson, “the numbers speak for themselves.” The scientific method was no longer necessary, he argued; the huge volumes of data would tell us everything we need to know. Data scientists didn’t need years of epidemiological training or clinicians to diagnose flu symptoms. They just need enough data to “nowcast”* the flu and inform the CDC where to deliver Tamiflu. Or so we were told.
Von Carl T. Bergstrom, Jevin D. West im Buch Calling Bullshit (2020) im Text Calling Bullshit on Big Data Verwandte Objeke
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Zeitleiste
39 Erwähnungen
- Googled - The End of the World As We Know It (Ken Auletta) (2009)
- In The Plex - How Google Thinks, Works, and Shapes Our Lives (Steven Levy) (2011)
- The Net Delusion - The Dark Side of Internet Freedom (Evgeny Morozov) (2011)
- Public Parts - How Sharing in the Digital Age Improves the Way We Work and Live (Jeff Jarvis) (2011)
- Predictive Analytics - The Power to Predict Who Will Click, Buy, Lie, or Die (Eric Siegel, Thomas H. Davenport) (2013)
- The Future - Six Drivers of Global Change (Al Gore) (2013)
- Big Data - A Revolution That Will Transform How We Live, Work and Think (Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier) (2013)
- The Naked Future - What Happens in a World That Anticipates Your Every Move? (Patrick Tucker) (2014)
- Datenflut und Informationskanäle (Heike Ortner, Daniel Pfurtscheller, Michaela Rizzolli, Andreas Wiesinger) (2014)
- Ch@nge - 19 Key Essays on How the Internet Is Changing Our Lives (2014)
- Google versagt bei Grippe-Vorhersagen (Christian Weber) (2014)
- Digital Sociology (Deborah Lupton) (2015)
- Big Data - Zeitschrift APuZ 11-12/2015 (2015)
- Was ist Big Data? - Zur Beschleunigung des menschlichen Erkenntnisprozesses (Viktor Mayer-Schönberger)
- Auf dem Weg zum Dr. Algorithmus? - Potenziale von Big Data in der Medizin (Peter Langkafel)
- Data-Ism - The Revolution Transforming Decision Making, Consumer Behavior, and Almost Everything Else (Steve Lohr) (2015)
- Homo Deus - Eine Geschichte von Morgen (Yuval Noah Harari) (2015)
- Informatik allgemeinbildend begreifen - INFOS 2015 (Jens Gallenbacher) (2015)
- Big Data im Informatikunterricht - Motivation und Umsetzung (Ralf Romeike) (2015)
- Big Data und Medienbildung - Zwischen Kontrollverlust, Selbstverteidigung und Souveränität in der digitalen Welt (Harald Gapski) (2015)
- Medienpädagogik und (Big) Data - Konsequenzen für die erziehungswissenschaftliche Medienforschung und -praxis (Valentin Dander, Sandra Aßmann)
- The Future of the Professions - How Technology Will Transform the Work of Human Experts (Richard Susskind, Daniel Susskind) (2016)
- Total berechenbar - Wenn Algorithmen für uns entscheiden (Christoph Dröser) (2016)
- Kultur der Digitalität (Felix Stalder) (2016)
- Smarte Maschinen - Wie künstliche Intelligenz unser Leben verändert (Ulrich Eberl) (2016)
- ON/OFF - Risks and Rewards of the Anytime-Anywhere Internet (Sarah Genner) (2017)
- Kybernetik, Kapitalismus, Revolutionen - Emanzipatorische Perspektiven im technologischen Wandel (Paul Buckermann, Anne Koppenburger, Simon Schaupp) (2017)
- Data for the People - Wie wir die Macht über unsere Daten zurückerobern (Andreas Weigend) (2017)
- Digitale Intelligenz - Warum die Generation Smartphone kein Problem, sondern unsere Rettung ist (Verena Gonsch) (2017)
- The Platform Society - Public Values in a Connective World (José van Dijck, Thomas Poell, Martijn de Waal) (2018)
- If...Then - Algorithmic Power and Politics (Taina Bucher) (2018)
- (Un)berechenbar? - Algorithmen und Automatisierung in Staat und Gesellschaft (Resa Mohabbat Kar, Basanta Thapa, Peter Parycek) (2018)
- «Vieles ist blankes Marketing» (Gerd Antes, Felix Straumann) (2018)
- Die Zukunft der Datenökonomie - Zwischen Geschäftsmodell, Kollektivgut und Verbraucherschutz (Carsten Ochs, Michael Friedewald, Thomas Hess, Jörn Lamla) (2019)
- 6. Privatheitsschutz durch Open Data und Trusted Third Parties - Plädoyer für die öffentliche Kontrolle sozialer Daten (Katharina Kinder-Kurlanda)
- Von Datenmanagement zu Data Literacy - Informatikdidaktische Aufarbeitung des Gegenstandsbereichs Daten für den allgemeinbildenden Schulunterricht (Andreas Grillenberger) (2019)
- Calling Bullshit - The Art of Skepticism in a Data-Driven World (Carl T. Bergstrom, Jevin D. West) (2020)
- Towards Digital Enlightenment - Essays on the Dark and Light Sides of the Digital Revolution (Dirk Helbing) (2020)
- Engines of Order - A Mechanology of Algorithmic Techniques (Bernhard Rieder) (2020)
- Klick - Wie wir in einer digitalen Welt die Kontrolle behalten und die richtigen Entscheidungen treffen (Gerd Gigerenzer) (2021)
- New Perspectives in Critical Data Studies - The Ambivalences of Data Power (Andreas Hepp, Juliane Jarke, Leif Kramp) (2022)
- Fighting the “System” - A Pilot Project on the Opacity of Algorithms in Political Communication (Jonathan Bonneau, Laurence Grondin-Robillard, Marc Ménard, André Mondoux)
- Was macht die Digitalisierung mit der Politik? (Björn Klein, Robin Schmidt) (2022)
- AI Snake Oil - What Artificial Intelligence Can Do, What It Can’t, and How to Tell the Difference (Arvind Narayanan, Sayash Kapoor) (2024)