/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Visualizing learning processes using Didactic Process Maps

Publikationsdatum:
Zu finden in: Investigations of E-Learning Patterns (Seite 15 bis 148), 2011  
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 10 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Beat Döbeli HoneggerMichele NotariIn this article the visualization tool "Didactic Process Map" (DPM) is presented to discuss learning processes and visualize the solution part of pedagogical patterns. Such an instrument has to be easy to learn, easy to use and must be able to visualize the essential aspects of learning settings. Completeness and formal validity are not required because DPM is supposed to be used by humans discussing with each other (human interaction) and does not need to be processable by computers. The target audience of DPM are learners, teachers and practitioners, therefore it is important to keep the amount of map-elements as low as possible.
In order to keep DPM simple and easy usable an approach following the 80:20-principle (pareto-principle) has been chosen: Essential properties of learning processes must be visualizable while unessential and rare used properties have to be left out. They can be communicated literally and negotiated orally. With this principle in mind, the DPM-approach distinguishes itself from existing efforts for an exhaustive learning process description language and fits well into the design pattern approach.
Von Beat Döbeli Honegger, Michele Notari im Text Visualizing learning processes using Didactic Process Maps (2011)

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Christopher Alexander, Juan I. Asensio-Pérez, Jan Borchers, Francis Brouns, James Dalziel, Yannis Dimitriadis, Beat Döbeli Honegger, Dietrich Dörner, Erich Gamma, Peter Goodyear, Richard Helm, Davinia Hernández-Leo, Sara Ishikawa, Ralph Johnson, Kurt Koffka, Rob Koper, Jill H. Larkin, Jocelyn Manderveld, Patrick McAndrew, Michele Notari, Peter van Rosmalen, Murray Silverstein, Herbert Simon, Peter Sloep, Colin Tattersall, Jan van Bruggen, Eloy D. Villasclaras-Fernández, John Vlissides, Hubert Vogten

Begriffe
KB IB clear
LehrerInteacher, Lernenlearning, patternpattern, Visualisierungvisualization
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1935 The Principles of Gestalt Psychology (Kurt Koffka) 5100
1977 A Pattern Language (Christopher Alexander, Sara Ishikawa, Murray Silverstein) 4, 3, 2, 7, 6, 6, 4, 10, 1, 3, 9, 231421497
1995  local  Design Patterns (Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides) 4, 2, 3, 8, 1, 10, 6, 11, 2, 4, 5, 1451314365
2001 A Pattern Approach to Interaction Design (Jan Borchers) 6, 1, 1, 6, 1, 6, 4, 5, 2, 5, 8, 141512893
2003 local web  Scripting Strategies in Computer Supported Collaborative Learning Environments (Michele Notari) 6, 3, 4, 5, 2, 10, 2, 15, 2, 8, 12, 352931664
2006 WikiSym 20066, 2, 8, 10, 12, 5, 9, 4, 11, 2, 6, 44912462182
2007  local  Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) 3, 7, 3, 2, 12, 14, 10, 9, 14, 2, 7, 113319772888
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
local web  COLLAGE (Davinia Hernández-Leo, Eloy D. Villasclaras-Fernández, Juan I. Asensio-Pérez, Yannis Dimitriadis, Iván M. Jorrín-Abellán, Inés Ruiz-Requies, Bartolomé Rubia-Avi) 4, 2, 2, 6, 13, 8, 3, 12, 1, 3, 13, 26122976
local web  Patterns, designs and activities (Patrick McAndrew, Peter Goodyear, James Dalziel) 4, 1, 1, 8, 1, 9, 4, 9, 2, 2, 3, 21112549
1987 local web  Why a Diagram is (Sometimes) Worth Ten Thousand Words (Jill H. Larkin, Herbert Simon) 1, 4, 1, 1, 6, 1, 9, 2, 11, 1, 7, 61157596
1990 local web  The Logic of Failure [and Discussion] (Dietrich Dörner) 2, 1, 1, 6, 1, 8, 2, 15, 1, 5, 4, 1171547
2000 local web  From change to renewal (Rob Koper) 7, 1, 1, 6, 2, 10, 4, 9, 1, 1, 9, 32223590
2003 local web  Implementing Learning Design (James Dalziel) 2, 2, 1, 6, 3, 9, 1, 9, 1, 4, 6, 3453434
2005 local web  A first exploration of an inductive analysis approach for detecting learning design patterns (Francis Brouns, Rob Koper, Jocelyn Manderveld, Jan van Bruggen, Peter Sloep, Peter van Rosmalen, Colin Tattersall, Hubert Vogten) 5, 1, 1, 6, 1, 8, 1, 11, 1, 4, 12, 1151572
2006 How to use a wiki in education (Michele Notari) 12200
2007 Didactic Process Map Language (Michele Notari, Beat Döbeli Honegger) 4, 2, 2, 7, 2, 8, 2, 11, 1, 2, 9, 36231329

iconDieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Bildung, Schule, Unterricht

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Visualizing learning processes using Didactic Process Maps: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 666 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.