Towards a Theory of Mobile LearningZu finden in: mLearn 2005, 2005
|
![]() |

Zusammenfassungen


In this paper we offer a framework for theorising about mobile learning, to complement theories of infant, classroom, workplace and informal learning. A related aim is to inform the design of new environments and technologies to support mobile learning, since the work described here has been developed through a series of projects to design mobile learning technology.
In the tradition of Activity Theory we analyse learning as a cultural-historical activity system, mediated by tools that both constrain and support the learners in their goals of transforming their knowledge and skills. We separate two perspectives, or layers, of tool-mediated activity. The semiotic layer describes learning as a semiotic system in which the learner’s objectoriented actions are mediated by cultural tools and signs. The technological layer represents learning as an engagement with technology, in which tools such as computers and mobile phones function as interactive agents in the process of coming to know.
These layers can be prised apart, to provide either a semiotic framework to promote discussion with educational theorists to analyse learning in the mobile age, or a technological framework for software developers and engineers to propose requirements for the design and evaluation of new mobile learning systems. Or the layers can be superimposed to examine the dynamics and co-evolution of learning and technology.
Bemerkungen


Dieses Konferenz-Paper erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | John Seely Brown , Allan Collins , P. Duguid , Ivan Illich , Lew Semjonowitsch Vygotsky | |||||||||||||||||||||||||||
![]() Aussagen KB IB clear | Lernen ist ein sozialer Prozesslearning is a social process | |||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | formal learningformal learning
, informal learninginformal learning
, ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
12 Erwähnungen 
- Multiplatform E-Learning Systems and Technologies - Mobile Devices for Ubiquitous ICT-Based Education (Tiong Thye Goh) (2009)
- Using Mobile and Pervasive Technologies to Engage Formal and Informal Learners in Scientific Debate (Dawn Woodgate, Danaë Stanton Fraser, Amanda Gower, Maxine Glancy, Andrew Gower, Alan Chamberlain, Teresa Dillon, David Crellin)
- Using Mobile and Pervasive Technologies to Engage Formal and Informal Learners in Scientific Debate (Dawn Woodgate, Danaë Stanton Fraser, Amanda Gower, Maxine Glancy, Andrew Gower, Alan Chamberlain, Teresa Dillon, David Crellin)
- A Pedagogical Framework for Mobile Learning - Categorizing Educational Applications of Mobile Technologies into Four Types (Yeonjeong Park) (2011)
- Mobiles Lernen - Analyse des Wissenschaftsprozesses der britischen und deutschsprachigen medienpädagogischen und erziehungswissenschaftlichen Mobile Learning-Diskussion (Judith Seipold) (2011)
- Digitale Medien in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung (Dominik Petko, Beat Döbeli Honegger) (2011)
- Macht ein Notebook-Obligatorium überhaupt noch einen Unterschied? - Ein Vergleich von Ansätzen und Umsetzungen an pädagogischen Hochschulen (Daniela Knüsel) (2011)
- Macht ein Notebook-Obligatorium überhaupt noch einen Unterschied? - Ein Vergleich von Ansätzen und Umsetzungen an pädagogischen Hochschulen (Daniela Knüsel) (2011)
- Mobile Learning - Potenziale, Einsatzszenarien und Perspektiven des Lernens mit mobilen Endgeräten (Claudia de Witt, Almut Sieber) (2013)
- Rethinking Learning in an Age of Digital Fluency - Is being digitally tethered a new learning nexus? (Maggi Savin-Baden) (2015)
- Digital Didactical Designs - Teaching and Learning in CrossActionSpaces (Isa Jahnke) (2015)
- 4. Learning as Reflective Crossaction - The Example of Learning Expeditions
- Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (Joke Voogt, Gerald Knezek, Rhonda Christensen, Kwok-Wing Lai) (2018)
- Handbuch Mobile Learning (Claudia de Witt, Christina Gloerfeld) (2018)
- 2. Aus der Geschichte des mobilen Lernens - Strömungen, Trends und White Spaces (Judith Seipold)
- 2. Aus der Geschichte des mobilen Lernens - Strömungen, Trends und White Spaces (Judith Seipold)
- Lernen mit Bildungstechnologien - Praxisorientiertes Handbuch zum intelligenten Umgang mit digitalen Medien (Helmut M. Niegemann, Armin Weinberger) (2019)
- 22. Mobiles Lernen (Nicola Döring, M. Rohangis Mohseni)
- 22. Mobiles Lernen (Nicola Döring, M. Rohangis Mohseni)
- E-Learning, E-Didaktik und digitales Lernen - Auseinandersetzung mit E-Learning (David Kergel, Birte Heidkamp-Kergel) (2020)
Volltext dieses Dokuments
![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Anderswo suchen 
Beat und dieses Konferenz-Paper
Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieses Konferenz-Paper ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.).