/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Learning in an Active, Collaborative Space

Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Michele NotariBeat Döbeli HoneggerBased on the implications of technological progress and socioconstructivist learning theory, trends are being developed for tools to promote learning in the information society of the 21st century. The future promises a massive increase in information and its ubiquitous availability, along with an increase in computer-mediated communication. It is particularly important to understand that the communication requests placed on the individual and the range of available communication channels will increase in coming years. Tools must therefore be conceptualized to manage the communication and information glut of the future in an “intelligent” way permitting a collaborative way of learning. Looking ahead, lifelong, rather informal and problem-based learning could become significantly more important than formal learning. The characteristics of wikis will be presented as a possible representative example and explored based on the above criteria. The chapter concludes with prognoses on the nature of ICT-supported learning in coming years.
Von Michele Notari, Beat Döbeli Honegger im Buch Looking Toward the Future of Technology-Enhanced Education (2009) im Text Learning in an Active, Collaborative Space

iconDieses Kapitel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Amy Bruckman, Axel Bruns, Tobias Bürger, Joseph T. Chao, Sharon Clark, Mary Cossarin, Jay Cross, Ward Cunningham, Kushal Dave, Pierre Dillenbourg, Beat Döbeli Honegger, Martin Ebner, Dieter Euler, Andrea Forte, Thomas Friedman, Adele Goldberg, D. B. Gowin, Andreas Gruber, Mark Guzdial, Klaus Haefner, Jasmina Hasanbegovic, Wolf Hilzensauer, Andreas Holzinger, Fabrice Hong, Sal Humphreys, Ivan Illich, Alan Kay, Colleen Kehoe, Michael Kerres, Piotr Konieczny, Bo Leuf, Stefan Minder, Gordon Moore, Tom Morley, Nicholas Negroponte, Michele Notari, Joseph D. Novak, OECD Organisation for Economic Co-operation and Development, Kevin R. Parker, Jean Piaget, Matthew Realff, Will Richardson, Jochen Rick, Jim Rudolph, D. S. Rychen, L. H. Salganik, Sebastian Schaffert, Sandra Schön, Linda Schwartz, Sabine Seufert, Christian Stickel, Don Tapscott, Graham Vickery, Fernanda B. Viégas, Lew Semjonowitsch Vygotsky, Martin Wattenberg, Mark Weiser, Diana Wieden-Bischof, Anthony D. Williams, Sacha Wunsch-Vincent

Aussagen
KB IB clear
Automatisierung des Automatisierbaren
Lernen ist ein aktiver Prozesslearning is an active process
Lernen ist ein konstruktiver Prozesslearning is a constructive process
Lernen ist ein sozialer Prozesslearning is a social process

Begriffe
KB IB clear
Autonome, Bedürfnis nach Autonomieerleben, Bedürfnis nach Kompetenzerleben, Bedürfnis nach sozialer Eingebundenheit, Computercomputer, Computervermittelte Kommunikationcomputer mediated communication, Concept MapConcept Map, DESECO, formal learningformal learning, Gesellschaftsociety, Globalisierungglobalization, informal learninginformal learning, Informationsflutinformation overflow, Informationsgesellschaftinformation society, Kommunikationcommunication, Kompetenzcompetence, Komplexitätcomplexity, Konvergenzconvergence, Lebenslanges Lernenlifelong learning, Lernenlearning, Lernen zu Lernenlearning to learn, Mobiltelefonmobile phone, Moore's lawMoore's law, Motivationmotivation, problem-based learningproblem-based learning, Problemlösefähigkeitproblem solving skills, Selbstbestimmungstheorie nach Deci und Ryan, Selbstkompetenz, Sozialkompetenz, Ubiquitous ComputingUbiquitous Computing, Unberechenbare
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1926Das Weltbild des Kindes (Jean Piaget) 14100
1930Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 5, 4, 7, 11, 5, 4, 5, 3, 17, 4, 8, 1213718121367
1937  Der Aufbau der Wirklichkeit beim Kinde (Jean Piaget) 8, 9, 5, 1, 4, 2, 7, 2, 2, 4, 5, 84039810767
1971    Deschooling Society (Ivan Illich) 3, 4, 1, 6, 3, 3, 2, 4, 5, 1, 3, 813118161
1982    Die neue Bildungskrise (Klaus Haefner) 6, 10, 8, 15, 12, 9, 11, 12, 17, 11, 8, 22105200223633
1985    Learning how to learn (Joseph D. Novak, D. B. Gowin) 4, 5, 5, 3, 2, 7, 3, 1, 2, 1, 2, 123936121721
1995    Total Digital (Nicholas Negroponte) 12, 12, 10, 9, 16, 16, 12, 8, 16, 14, 13, 2411352247304
2001Defining and Selecting Key Competencies (D. S. Rychen, L. H. Salganik) 3, 1, 1, 1, 2, 2, 1, 3, 2, 2, 1, 82738791
2001Multimedia (Randall Packer, Ken Jordan) 9, 6, 6, 8, 6, 8, 8, 6, 9, 7, 10, 1411656141943
2001    The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 10, 16, 12, 9, 9, 11, 11, 10, 9, 7, 16, 1610754163555
2003  The New Media Reader (Noah Wardrip-Fruin, Nick Montfort) 7, 9, 8, 11, 10, 8, 10, 6, 13, 12, 23, 2218191224015
2005     The World Is Flat (Thomas Friedman) 6, 5, 7, 6, 6, 9, 7, 5, 6, 8, 7, 14707014949
2005  WikiSym 20056, 10, 5, 11, 17, 11, 8, 9, 9, 9, 11, 307861301419
2006    Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms (Will Richardson) 2, 5, 6, 3, 4, 17, 14, 12, 15, 20, 11, 122571122887
2006   Social Skills durch Social Software4, 5, 5, 10, 6, 8, 8, 7, 4, 7, 6, 1625132161423
2006International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Volume 17, 2, 2, 2, 6, 5, 5, 4, 3, 3, 4, 12137812370
2006  Handbuch der Kompetenzentwicklung für E-Learning Innovationen (Dieter Euler, Jasmina Hasanbegovic, Michael Kerres, Sabine Seufert) 3, 2, 2, 1, 1, 3, 3, 1, 2, 2, 5, 610236843
2006    Informal Learning (Jay Cross) 4, 6, 2, 4, 4, 5, 2, 3, 8, 3, 4, 16329816854
2007    Wikinomics (Don Tapscott, Anthony D. Williams) 7, 11, 12, 15, 9, 30, 18, 14, 44, 6, 25, 164395161106
2007    Web 2.0 - Internet Interaktiv8, 8, 10, 16, 12, 19, 7, 12, 12, 16, 14, 223590222195
2007Participative Web and User-Created Content (OECD Organisation for Economic Co-operation and Development, Graham Vickery, Sacha Wunsch-Vincent) 3, 4, 1, 1, 2, 2, 1, 2, 2, 1, 2, 4384305
2008   EdMedia 20084, 4, 4, 10, 5, 4, 9, 6, 6, 4, 5, 14158914749
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1965    Cramming More Components Onto Integrated Circuits (Gordon Moore) 1, 1, 6, 4, 2, 2, 2, 3, 1, 3, 4, 14303141022
1977   Personal Dynamic Media (Alan Kay, Adele Goldberg) 4, 3, 2, 1, 3, 3, 1, 3, 3, 4, 4, 8261581526
1991    The Computer for the 21st Century (Mark Weiser) 2, 2, 1, 2, 1, 5, 2, 1, 2, 1, 2, 829128667
1999    Teacher and Student Authoring on the Web for Shifting Agency (Mark Guzdial) 5, 4, 2, 2, 1, 2, 4, 2, 2, 1, 3, 4984315
2000    A Catalog of CoWeb Uses (Mark Guzdial, Colleen Kehoe, Matthew Realff, Tom Morley) 2, 1, 1, 1, 3, 1, 3, 2, 3, 2, 4, 4151241068
2001   Beyond Adoption to Invention (Mark Guzdial, Jochen Rick, Colleen Kehoe) 1, 6, 4, 6, 6, 9, 4, 6, 3, 4, 8, 8282081857
2004    Studying Cooperation and Conflict between Authors with history flow Visualizations (Fernanda B. Viégas, Martin Wattenberg, Kushal Dave) 4, 2, 4, 3, 3, 5, 2, 3, 3, 3, 4, 10211310909
2004    Educational Wikis (Linda Schwartz, Sharon Clark, Mary Cossarin, Jim Rudolph) 1, 4, 2, 5, 6, 6, 1, 2, 3, 5, 6, 12181312778
2005    Wikis in Teaching and Assessment (Axel Bruns, Sal Humphreys) 5, 4, 3, 3, 5, 5, 4, 2, 6, 4, 6, 83298718
2006    Situating CoWeb (Mark Guzdial, Jochen Rick) 2, 3, 2, 4, 8, 6, 5, 3, 8, 6, 6, 12123712878
2006   From Wikipedia to the Classroom (Andrea Forte, Amy Bruckman) 1, 2, 1, 3, 4, 2, 4, 2, 2, 5, 3, 815208594
2006    Learning with Semantic Wikis (Sebastian Schaffert, Diana Wieden-Bischof, Tobias Bürger, Andreas Gruber, Wolf Hilzensauer, Sandra Schön) 2, 3, 1, 1, 7, 5, 2, 1, 4, 2, 7, 88298544
2007    Wiki as a Teaching Tool (Kevin R. Parker, Joseph T. Chao) 1, 5, 4, 1, 10, 4, 3, 4, 4, 4, 7, 16192616534
2007    Wikis and Wikipedia as a Teaching Tool (Piotr Konieczny) 4, 2, 2, 1, 2, 2, 4, 3, 1, 2, 4, 1091710403
2007    Wiki und die starken Potenziale (Beat Döbeli Honegger) 6, 6, 6, 10, 10, 12, 7, 6, 6, 8, 11, 181418181050
2008    The mechanics of CSCL macro scripts (Pierre Dillenbourg, Fabrice Hong) 2, 1, 2, 1, 1, 1, 2, 2, 1, 1, 3, 46184279
2008    Electronic messaging in collaborative e-learning environments (Michele Notari, Stefan Minder) 1, 1, 2, 1, 2, 1, 2, 1, 1, 1, 2, 8258172
2008    Useful Oblivion Versus Information Overload in e-Learning Examples in the Context of Wiki Systems (Christian Stickel, Martin Ebner, Andreas Holzinger) 3, 3, 3, 4, 7, 3, 6, 3, 4, 4, 4, 1831018455

iconDieses Kapitel erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalLearning in an Active, Collaborative Space: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 263 kByte)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Kapitel 145
Verweise von diesem Kapitel 1241621
Webzugriffe auf dieses Kapitel 41643711356222114110354561877434432434364313415910131167619555163032331218171519231194371388956934478814
200920102011201220132014201520162017