/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

A comparison of the field data management and its representation in secondary CS curricula

Publikationsdatum:
Zu finden in: WiPSCE 2014 (Seite 29 bis 36), 2014
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

Ralf RomeikeIn the last few years, the focus of data management has changed from handling relatively small amounts of data, often in relational databases, to managing large amounts of data using various di erent database types. In many secondary school curricula, data management is mainly considered from a \database" perspective. However, in contrast to the developments in computer science research and practice, the new and changing aspects of data management have hardly been discussed with respect to CS education. We suggest re-evaluating the focus and relevance of the established database syllabi, to discuss the educational value of the newly arising developments and to prevent the teaching of outdated concepts. In this paper, we will contrast current educational standards and curricula with an up-to-date characterization of data management in order to identify gaps between the principles and concepts of data management that are considered as important today from a professional point of view on the one side, and the emphasis in current CS education on the other side.
The ndings of this analysis will provide a basis for aligning the concepts taught in CS education with the developments in data management research and practice, as well as for re-evaluating the educational value of these concepts.
Von Andreas Grillenberger, Ralf Romeike im Konferenz-Band WiPSCE 2014 im Text A comparison of the field data management and its representation in secondary CS curricula (2014)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Peter K. Antonitsch , Torsten Brinda , Peter Denning , Hermann Puhlmann , Sigrid E. Schubert , Carsten Schulte , Andreas Schwill

Begriffe
KB IB clear
Datenbankdatabase , Informatikcomputer science , Informatik-Didaktikdidactics of computer science , Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education , Informatikunterricht in der Schule
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2004 local  Didaktik der Informatik (Sigrid E. Schubert, Andreas Schwill) 4, 4, 9, 22, 7, 4, 7, 4, 6, 7, 4, 5 52 132 5 2353
2006 Informatics Education - The Bridge between Using and Understanding Computers (Roland Mittermeir) 2, 2, 5, 8, 4, 2, 14, 2, 5, 2, 4, 2 26 175 2 1450
2009 ITiCSE 2009 (Patrick Brézillon, Ingrid Russell, Jean-Marc Labat) 5, 12, 3, 3, 1, 5, 8, 1, 8, 7, 3, 3 40 315 3 1292
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2003 local web  Great principles of computing (Peter Denning) 10, 10, 6, 4, 1, 1, 12, 3, 10, 9, 6, 12 46 25 12 1062
2006 local web  Databases as a Tool of General Education (Peter K. Antonitsch) 2 7 0 0
2009 Bridging ICT and CS (Torsten Brinda, Hermann Puhlmann, Carsten Schulte) 11 2 0 0

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconZeitleiste

icon12 Erwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.).

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.