Understanding Intelligence |
![]() |

Zusammenfassungen
Evolutionary theory says that the brain has evolved not to do mathematical proofs but to control behaviour and ensure survival. Researchers agree that intelligence always manifests itself in behaviour - thus it is behaviour that must be understood. A new field has grown around the study of behaviour-based intelligence, also known as embodied cognitive science, "new AI" and "behaviour-based AI". This book provides a systematic introduction to this new way of thinking. After discussing concepts and approaches such as subsumption architecture, Braitenberg vehicles, evolutionary robotics, artificial life, self-organization and learning, the authors derive a set of principles and a framework for the study of naturally and artificially intelligent systems, or autonomous agents. This framework is based on a synthetic methodology whose goal is understanding by designing and building. The text includes the background material required to understand the principles underlying intelligence, as well as information of intelligent robotics and simulated agents so readers can begin experiments and projects on their own. The reader is guided through a series of case studies that illustrate the design principles of embodied cognitive science.
Von Klappentext im Buch Understanding Intelligence (1999)
Bemerkungen zu diesem Buch
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 07.05.2000
Kapitel 
- 1. The Study of Intelligence
- 2. Foundations of Classical Artificial Intelligence and Cognitive Science
- 3. The Fundamental Problems of Classical AI and Cognitive Science
- 4. Embodied Cognitive Science - Basic Concepts
- 5. Neural Networks for Adaptive Behaviour
- 6. Braitenberg Vehicles
- 8. Artificial Evolution and Artificial Life
- 10. Design Principles of Autonomous Agents
dieses Buch erwähnt ...
dieses Buch erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Berechenbarkeit, Bildung, Chaostheorie, Chemie, CSCL, Deklaratives/explizites Gedächtnis, Epistemologie (Erkenntnistheorie), Explizites Wissen, Farbwahrnehmung, Fremdsprache, Halteproblem, Kognitionstechnik, Konstruktivismus, Lambda-Kalkül, Lebenslanges Lernen, LehrerIn, Nervensystem, Perturbation, Physik, Schule, Sprachenlernen, Strukturdeterminismus, Ultra-Kurzzeitgedächtnis, Unterricht, Virtualität, Wissensmanagement |
Tagcloud
Vorträge von Beat mit Bezug
Einträge in Beats Blog
Zitationsgraph
Zeitleiste
7 Erwähnungen 
- Sciences of the Interface - Proceedings of the International Symposium (Hans Diebner, Timothy Druckrey, Peter Weibel) (2001)
- The Interface Problem in Cognitive Psychology (Wolfgang Tschacher)
- Wozu Systeme? (Dirk Baecker) (2002)
- How the Body Shapes the Way We Think - A New View of Intelligence (Rolf Pfeifer, Josh Bongard) (2006)
- From Bricks to Brains - The Embodied Cognitive Science of LEGO Robots (Michael Dawson, Brian Dupuis, Michael Wilson) (2010)
- Werkspuren 1/2012 - Robotik (2012)
- Künstliche Intelligenz - Von der ersten Rechenmaschine zum Androiden (Thomas Emmenegger)
- Kleine Maschinen ganz gross - Konkrete Bauvorschläge für Agenten (Thomas Emmenegger)
- Künstliche Intelligenz - Von der ersten Rechenmaschine zum Androiden (Thomas Emmenegger)
- EmbedIT - an Open Robotic Kit for Education (Dorit Assaf) (2013)
Co-zitierte Bücher

Der mittlere Weg der Erkenntnis
Der Brückenschlag zwischen wissenschaftlicher Theorie und menschlicher Erfahrung
The Embodied Mind
(Francisco J. Varela, Evan Thompson, Eleanor Rosch) (1991)



Understanding Computers and Cognition
A New Foundation for Design
(Terry Winograd, Fernando Flores) (1987)



Das Erwachen der Intelligenz beim Kinde
La naissance de l'intelligence chez l'enfant
(Jean Piaget) (1936)

Volltext dieses Dokuments
![]() | Understanding Intelligence: Gesamtes Buch als Volltext (![]() |
![]() | Understanding Intelligence: Gesamtes Buch als Volltext (![]() ![]() |
![]() | Artificial Evolution and Artificial Life: Kapitel als Volltext ohne Abbildungen und Tabellen (![]() ![]() |
![]() | Design Principles of Autonomous Agents: Kapitel als Volltext ohne Abbildungen und Tabellen (![]() ![]() |
![]() | Embodied Cognitive Science: Kapitel als Volltext ohne Abbildungen und Tabellen (![]() ![]() |
![]() | The Fundamental Problems of Classical AI and Cognitive Science: Kapitel als Volltext ohne Abbildungen und Tabellen (![]() ![]() |
Standorte 
Beat ( 25.12.2003), D-INFK (IC.01.3 )
Bibliographisches 
Titel | Format | Bez. | Aufl. | Jahr | ISBN | |||||||
Understanding Intelligence | E | Gebunden | - | 1 | 1999 | 0262161818 | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |
Understanding Intelligence | E | Paperback | - | 1 | 2001 | 026266125X | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Beat und dieses Buch
Beat hat dieses Buch während seiner Assistenzzeit an der ETH Zürich ins Biblionetz aufgenommen. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt ein physisches und ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Aufgrund der vielen Verknüpfungen im Biblionetz scheint er sich intensiver damit befasst zu haben. Beat hat dieses Buch auch schon in Vorträgen erwähnt.