Pedagogical Content Knowledge (PCK) Pedagogical Content Knowledge
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Synonyme
Pedagogical Content Knowledge, PCK
Definitionen
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 10.08.2011
Die Schnittmenge
dieser beiden Bereiche, die pädagogische Inhaltskompetenz, stellt die fachdidaktische
Kompetenz dar.
Von Beat Döbeli Honegger im Journal Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 3/2021 im Text Covid-19 und die digitale Transformation in der Schweizer Lehrerinnen- und Lehrerbildung (2021) Pedagogical Content Knowledge (PCK): Dieser Begriff wurde von Shulman (
1986) geprägt und kann mit „fachdidaktisches Wissen“ übersetzt werden. Diese Komponente professionellen Wissens von Lehrkräften bezieht sich darauf, wie fachliche Inhalte anderen Personen verständlich gemacht werden können.
Von Gilbert Greefrath, Reinhard Oldenburg, Hans-Stefan Siller, Volker Ulm, Hans-Georg Weigand im Buch Digitalisierung im Mathematikunterricht (2024) im Text Digitale Medien Dieses Konzept wurde von Shulman (1986)
geprägt und repräsentiert die Verbindung von Pädagogik und Fachwissen. Es
bezieht sich auf das Verständnis, wie Fachinhalte für die eigene Lerngruppe
lernwirksam aufbereitet werden können, zum Beispiel durch geeignete Lehr-
Lernstrategien und die Anpassung von schulischen Lehr-Lernprozessen unter
Berücksichtigung fachlicher Spezifika.
Von Danny Dignaß in der Dissertation Gestaltungsprinzipien für den Erwerb von TPACK in der Lehrkräftebildung (2024) im Text Digitalisierungsbezogene Kompetenzen in der Wirksamkeitsforschung zur Lehrkräftebildung Pedagogical content knowledge is the intersection and interaction of pedagogy
and content knowledge. PCK is consistent with and similar to Shulman’s
(1986) conceptualization of teaching knowledge applicable to a specific content
area. It covers essential knowledge of teaching and learning content-based
curricula, as well as assessment and reporting of that learning. An awareness of
students’ prior knowledge, alternative teaching strategies in a particular discipline,
common content-related misconceptions, how to forge links and connections
among different content-based ideas, and the flexibility that comes from
exploring alternative ways of looking at the same idea or problem, and more,
are all expressions of pedagogical content knowledge and are essential to effective
teaching.
Von Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types (2009) Pedagogical content knowledge (PCK) is the intersection and interaction of pedagogy and content
knowledge. PCK is consistent with, and similar to Shulman’s (1986) conceptualization of teaching
knowledge applicable to a specific content area. It covers knowledge of the core business of teaching,
learning, curriculum, assessment and reporting, expressed, for example, in the conditions that promote
learning and the links among curriculum, assessment and pedagogy. An awareness of students’ prior
knowledge, alternative teaching strategies, common content-related misconceptions, how to forge links and
connections among different content-based ideas, and the flexibility that comes from exploring alternative
ways of looking at the same idea or problem, and more, are all expressions of pedagogical content
knowledge, and are essential to effective teaching.
Von Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (2007) auf Seite 7Within the category of
pedagogical content knowledge I include,
for the most regularly taught
topics in one's subject area, the
most useful forms of representation
of those ideas, the most powerful
analogies, illustrations, examples,
explanations, and demonstrations-
in a word, the ways of
representing and formulating the
subject that make it comprehensible
to others. Since there are no single
most powerful forms of representation,
the teacher must have at hand
a veritablea rmamentariumo f alternative
forms of representation,
some of which derive from research
whereas others originate in the
wisdom of practice.
Pedagogical content knowledge
also includes an understanding of
what makes the learning of specific
topics easy or difficult: the conceptions
and preconceptions that
students of different ages and
backgrounds bring with them to the
learning of those most frequently
taught topics and lessons. If those
preconceptions are misconceptions,
which they so often are, teachers
need knowledge of the strategies most likely to be fruitful in
reorganizing the understanding of
learners, because those learners are
unlikely to appear before them as
blank slates.
Von L. Shulman im Text Those who understand (1986) auf Seite 9The idea of pedagogical content knowledge is consistent with, and similar to, Shulman’s idea of knowledge of pedagogy that is applicable to the teaching of specific content. This knowledge includes knowing what teaching approaches fit the content, and likewise, knowing how elements of the content can be arranged for better teaching. This knowledge is different from the knowledge of a disciplinary expert and also from the general pedagogical knowledge shared by teachers across disciplines. PCK is concerned with the representation and formulation of concepts, pedagogical techniques, knowledge of what makes concepts difficult or easy to learn, knowledge of students’ prior knowledge, and theories of epistemology. It also involves knowledge of teaching strategies that incorporate appropriate conceptual representations in order to address learner difficulties and misconceptions and foster meaningful understanding. It also includes knowledge of what the students bring to the learning situation, knowledge that might be either facilitative or dysfunctional for the particular learning task at hand. This knowledge of students includes their strategies, prior conceptions (both ‘‘naı¨ve’’ and instructionally produced), misconceptions that they are likely to have about a particular domain, and potential misapplications of prior knowledge.
Von Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Technological Pedagogical Content Knowledge (2006) auf Seite 1027Bemerkungen
Metaphorisch gesprochen: Hatte Shulman geglaubt, mit PCK
einen neuen Planeten entdeckt zu haben, nicht wissend, dass es diesen in Form
der deutschen Fachdidaktiken längst gab, tun Döbeli Honegger und die KMK
so, als wenn es diesen Planeten gar nicht gäbe, indem sie ihn einfach in ihren
Beschreibungen ignorieren. Der KMK ist vor diesem Hintergrund dringend zu
raten, die Schlusspassage in ihren ergänzenden Empfehlungen zum ‚Lehren und
Lernen in der digitalen Welt‘ zu korrigieren.
Von Volker Frederking im Buch Fachliche Bildung in der digitalen Welt (2022) im Text Von TPACK und DPACK zu SEPACK.digital. Verwandte Objeke
Relevante Personen
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Häufig co-zitierte Personen
L.
Shulman
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Punya
Mishra
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Matthew J.
Koehler
Koehler
Tae Seob
Shin
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Redecker
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(JRC)
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Gretter
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Petko
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Frederking
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Statistisches Begriffsnetz
4 Vorträge von Beat mit Bezug
- NMG im Zeitalter digitaler Medien
8. NMG-Fachtagung des forums NMG didaktik
PHSZ, Goldau, 28.08.2015 - Lehren und Lernen im digitalen Zeitalter
BASPO / EHSM Magglingen, 10.03.2016 - Mehr als 0 und 1 - Lehrerausbildung im digitalen Leitmedienwechsel
50. Seminartag des Bundesarbeitskreises der Seminar- und Fachleiter/innen e.V.
Leipzig, 28.09.2016 - Survival Guide für Fachdidaktik MINT in der Primarschule
Eva Marinus & Beat Döbeli Honegger
ETH MINTerlink-Seminar, 18.02.2022
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
86 Erwähnungen
- Those who understand - Knowledge growth in teaching (L. Shulman) (1986)
- Knowledge and teaching - Foundations of the new reform (L. Shulman) (1987)
- Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work - an Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching (Paul A. Kirschner, John Sweller, Richard E. Clark) (2006)
- Technological Pedagogical Content Knowledge - A Framework for Teacher Knowledge (Punya Mishra, Matthew J. Koehler) (2006)
- Tracing the development of teacher knowledge in a design seminar - Integrating content, pedagogy and technology (Matthew J. Koehler, Punya Mishra, K Yahya) (2007)
- Developing Technology Policies for Effective Classroom Practice (Glen Bull, John C. Park, Michael Searson, Ann Thompson, Punya Mishra, Matthew J. Koehler, Gerald Knezek) (2007)
- Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) - Confronting the Wicked Problems of Teaching with Technology (Punya Mishra, Matthew J. Koehler) (2007)
- Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge - Curriculum-based Technology Integration Reframed (Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler) (2007)
- Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) for Educators (Joel Colbert, Kim Boyd, Kevin Clark, Sharon Guan, Judith Harris, Mario Kelly, Ann Thompson) (2008)
- 1. Introducing TPCK - Confronting the Wicked Problems of Teaching with Technology (Matthew J. Koehler, Punya Mishra) (2008)
- Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT-TPCK - Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK) (Charoula Angeli, Nicos Valanides) (2009)
- Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types - Curriculum-based Technology Integration Reframed (Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler) (2009)
- What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? (Matthew J. Koehler, Punya Mishra) (2009)
- SAMR and TPCK - Intro to Advanced Practice (Ruben R. Puentedura) (2010)
- ICER 2011 - Proceedings of the Seventh International Workshop on Computing Education Research, ICER 2011, Providence, RI, USA, August 8-9, 2011 (Kate Sanders, Michael E. Caspersen, Alison Clear) (2011)
- Pedagogical content knowledge in programming education for secondary school (Mara Saeli) (2011)
- Digitale Medien in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung (Dominik Petko, Beat Döbeli Honegger) (2011)
- Digitale Medien in der schweizerischen Lehrerinnen- und Lehrerbildung - Hintergründe, Ansätze und Perspektiven
- Technological pedagogical content knowledge - a review of the literature (Joke Voogt, P. Fisser, Natalie Pareja Roblin, Jo Tondeur, Johan van Braak) (2012)
- Educational Technology, Teacher Knowledge, and Classroom Impact - A Research Handbook on Frameworks and Approaches (Robert N. Ronau, Christopher R. Rakes, Margaret L. Niess) (2012)
- 1. Teacher Knowledge for Teaching with Technology - A TPACK Lens (Margaret L. Niess)
- Assessment in Game-Based Learning - Foundations, Innovations, and Perspectives (Dirk Ifenthaler, Deniz Eseryel, Xun Ge) (2012)
- 11. Assessing Learning Games for School Content - The TPACK-PCaRD Framework and Methodology (Aroutis Foster)
- Using technology pedagogical content knowledge development to enhance learning outcomes (Douglas D. Agyei, Jared Keengwe) (2012)
- Digitale Schule Österreich (Peter Micheuz, Anton Reiter, Gerhard Brandhofer, Martin Ebner, Barbara Sabitzer) (2013)
- Lernen! Digital. Vernetzt? - und was Sokrates, Phineas Gage und John Hattie damit zu tun haben (Gerhard Brandhofer)
- ICER 2013 - International Computing Education Research Conference, ICER '13, La Jolla, CA, USA, August 12-14, 2013 (Beth Simon, Alison Clear, Quintin I. Cutts) (2013)
- Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE '13, Aarhus, Denmark, November 11-13, 2013 (Michael E. Caspersen, Maria Knobelsdorf, Ralf Romeike) (2013)
- PCK and reflection in computer science teacher education (Malte Buchholz, Mara Saeli, Carsten Schulte) (2013)
- Einführung in die Mediendidaktik - Lehren und Lernen mit digitalen Medien (Dominik Petko) (2014)
- Handbook of Research on Educational Communications and Technology - 4th edition (J. Michael Spector, M. David Merrill, Jan Elen, M. J. Bishop) (2014)
- 9. The Technological Pedagogical Content Knowledge Framework (Matthew J. Koehler, Punya Mishra, Kristen Kereluik, Tae Seob Shin, Charles R. Graham)
- A Practical Guide to Teaching Computing and ICT in the Secondary School - 2. Edition (Andrew Connell, Anthony Edwards, Alison Hramiak) (2014)
- ICER 2014 - International Computing Education Research Conference, ICER 2014, Glasgow, United Kingdom, August 11-13, 2014 (Quintin I. Cutts, Beth Simon, Brian Dorn) (2014)
- What pedagogical content knowledge competencies do computer science pre-service teachers have? (Melanie Margaritis) (2014)
- Examining TPACK’s Theoretical Future - Jl. of Technology and Teacher Education (2015) 23(1), 53-77 (Royce Kimmons) (2015)
- Lehrer (Mareike Kunter, Britta Pohlman) (2015)
- Technological Pedagogical Content Knowledge - Exploring, Developing, and Assessing TPCK (Charoula Angeli, Nicos Valanides) (2015)
- Effect of a TPCK-SRL Model on Teachers’ Pedagogical Beliefs, Self-Efficacy, and Technology-Based Lesson Design (Bracha Kramarski, Tova Michalsky) (2014)
- Pre-service Teachers’ Developing Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) and Beliefs on the Use of Technology in the K-12 Mathematics Classroom: A Review of the Literature (Helen Crompton)
- Lehr- / Lerntheorien und mediendidaktisches Handeln - Eine Studie zu den digitalen Kompetenzen von Lehrenden an Schulen (Gerhard Brandhofer) (2015)
- Mehr als 0 und 1 - Schule in einer digitalisierten Welt (Beat Döbeli Honegger) (2016)
- Lernwirksame Unterrichtsbesprechungen im Praktikum - Nutzung von Lerngelegenheiten durch Lehramtsstudierende und Unterstützungsverhalten der Praxislehrpersonen (Kathrin Futter) (2016)
- Erfolgsfaktoren für die Einführung digitaler Medien in Schulen - eine Prozessanalyse (Mina Ghomi) (2016)
- Informatics in Schools: Improvement of Informatics Knowledge and Perception - 9th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2016, Münster, Germany, October 13-15, 2016 (Andrej Brodnik, Françoise Tort) (2016)
- 6. Typifying Informatics Teachers´ PCK of Designing Digital Artefacts in Dutch Upper Secondary Education (Ebrahim Rahimi, Erik Barendsen, Ineke Henze)
- Seminar 1/2017 - Medien in Schule und Lehrerausbildung - 50. Seminartag in Leipzig (2017)
- Informatics in Schools: Focus on Learning Programming - 10th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2017, Helsinki, Finland, November 13-15, 2017 (Valentina Dagiene, Arto Hellas) (2017)
- 6. Investigating Informatics Teachers´ Initial Pedagogical Content Knowledge on Modeling and Simulation (Natasa Grgurina, Erik Barendsen, Cor Suhre, Klaas van Veen, Bert Zwaneveld)
- Handbook of Technology Education (Marc J. de Vries) (2017)
- 40. Teaching the Language of Technology: Toward a Research Agenda (Gerald van Dijk, Maaike Hajer)
- 47. Pedagogical Content Knowledge for Technology Education (Michael A. de Miranda)
- 72. Technology Teacher Education (John Ritz)
- Computer Science Education - Perspectives on Teaching and Learning in School (Sue Sentance, Erik Barendsen, Carsten Schulte) (2018)
- ICER 2018 - Proceedings of the 2018 ACM Conference on International Computing Education Research, ICER 2018, Espoo, Finland, August 13-15, 2018 (Lauri Malmi, Ari Korhonen, Robert McCartney, Andrew Petersen) (2018)
- Professional Learning in the Midst of Teaching Computer Science (Aleata Hubbard, Katie D'Silva) (2018)
- Informatics in Schools: Fundamentals of Computer Science and Software Engineering (Sergei Pozdniakov, Valentina Dagienė) (2018)
- Investigating the Pedagogical Content Knowledge of Teachers Attending a MOOC on Scratch Programming (Ebrahim Rahimi, Ineke Henze, Felienne Hermans, Erik Barendsen)
- Medien und Schule - Unterrichten mit Whiteboard, Smartphone und Co. (Heike Schaumburg, Doreen Prasse) (2018)
- Digitale Transformation - Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 2/2018 (2018)
- Digitale Transformation in Bildung und Schule - Facetten, Entwicklungslinien und Herausforderungen für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung (Dominik Petko, Beat Döbeli Honegger, Doreen Prasse) (2018)
- Von TPaCK zu DPaCK - Digitalisierung im Unterricht erfordert mehr als technisches Wissen (Johannes Huwer, Thomas Irion, Sebastian Kuntze, Steffen Schaal, Christoph Thyssen) (2019)
- Medien im Unterricht (Dominik Petko) (2019)
- ITiCSE 2019 - Proceedings of the 2019 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Scotland, UK, July 15-17, 2019 (Bruce Scharlau, Roger McDermott, Arnold Pears, Mihaela Sabin) (2019)
- Exploring the Correlation Between Teacher Pedagogical Content Knowledge and Content Knowledge in Computer Science Classrooms (Tom McKlin, Taneisha Lee, Dana Wanzer, Brian Magerko, Doug Edwards, Sabrina Grossman, Emily Bryans, Jason Freeman) (2019)
- Proceedings of the 14th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2019, Glasgow, Scotland, UK, October 23-25, 2019 (2019)
- Bewegungen - Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Isabell van Ackeren, Jens Brauhardt, Helmut Bremer, Fabian Kessl, Hans Christoph Koller, Nicolle Pfaff, Caroline Rotter, Dominique Klein, Ulrich Salaschek) (2020)
- Lehrer*innenbildung und Digitalisierung - Konzepte und Entwicklungsperspektiven (Birgit Eickelmann, Kerstin Drossel)
- Jahrbuch Medienpädagogik 17 - Lernen mit und über Medien in einer digitalen Welt (Klaus Rummler, Ilka Koppel, Sandra Aßmann, Patrick Bettinger, Karsten D. Wolf) (2020)
- ICT-Professionalisierung und ICT-Beliefs - Professionalisierung angehender Lehrpersonen in der digitalen Transformation und ihre berufsbezogenen Überzeugungen über digitale Informations- und Kommunikationstechnologien (ICT) (Robin Schmidt) (2020)
- 1. Forschungsstand: Lehren und Lernen in der digitalen Transformation
- Quo vadis TPACK? - Scouting the road ahead (Dominik Petko) (2020)
- Überzeugungen von Lehrpersonen zu digitalen Medien - Eine qualitative Untersuchung zu Entstehung, Bedingungsfaktoren und typenspezifischen Entwicklungsverläufen (Daniela Knüsel) (2020)
- DPCK statt TPCK (Beat Döbeli Honegger) (2020)
- Technology-related knowledge, skills, and attitudes of pre- and in-service teachers (Sabine Seufert, Josef Guggemos, Michael Sailer) (2021)
- Self-reported technological pedagogical content knowledge (TPACK) of pre-service teachers in relation to digital technology use in lesson plans (Mirjam Schmid, Eliana Brianza, Dominik Petko) (2021)
- 4K und digitale Kompetenzen - Chancen und Herausforderungen (Manfred Pfiffner, Saskia Sterel, Dominic Hassler) (2021)
- Programmierkompetenzen von Lehrpersonen des Zyklus 3 - Aktueller Stand der Aus- und Weiterbildung von Lehrpersonen des Zyklus 3 bezüglich persönlicher Programmierkompetenzen (Adrian Degonda) (2021)
- Digitalisierung in der Bildung - Bericht im Auftrag des Staatssekretariats für Bildung, Forschung und Innovation (SBFI) und der Schweizerischen Konferenz der kantonalen Erziehungsdirektoren (EDK) im Rahmen des Bildungsmonitorings (educa.ch Schweizerisches Medieninstitut für Bildung und Kultur) (2021)
- 3. Konzeptioneller Rahmen
- Informatik für alle - Beitrag und exemplarische Ausgestaltung informatischer Bildung als Grundlage für Bildung in der digitalen Transformation (Stefan Seegerer) (2021)
- 2. Digitale Transformation und Bildung in der digitalen Transformation
- WiPSCE '21 - The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Virtual Event / Erlangen, Germany, October 18-20, 2021 (Marc Berges, Andraes Mühling, Michal Armoni) (2021)
- Exploring Teachers' PCK for Computational Thinking in Context (Sabiha Yeni, Natasa Grgurina, Felienne Hermans, Jos Tolboom, Erik Barendsen) (2021)
- Bildung in der digitalen Transformation (Heinz-Werner Wollersheim, Marios Karapanos, Norbert Pengel) (2021)
- Digitale Kompetenzen für das Lehramt in den Naturwissenschaften - Beschreibung und Messung von Kompetenzzielen der Studienphase im Bereich Präsentation (Monique Meier, Christoph Thyssen, Sebastian Becker, Till Bruckermann, Alexander Finger, Erik Kremser, Lars-Jochen Thoms, Lena von Kotzebue, Johannes Huwer)
- Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 3/2021 (2021)
- Computational Thinking in Education - A Pedagogical Perspective (Aman Yadav, Ulf Dalvad Berthelsen) (2021)
- 8. Professional Development as a Bridge between Teacher Competencies and Computational Thinking Integration (Secil Caskurlu, Aman Yadav, Kyle Dunbar, Rafi Santo)
- Investigating contextual knowledge within TPACK - How has it been done empirically so far? (Eliana Brianza, Mirjam Schmid, Jo Tondeur, Dominik Petko) (2022)
- Fachliche Bildung in der digitalen Welt - Digitalisierung, Big Data und KI im Forschungsfokus von 15 Fachdidaktiken (Volker Frederking, Ralf Romeike) (2022)
- Von TPACK und DPACK zu SEPACK.digital. (Volker Frederking)
- Biologische Bildung in der digitalen Welt - Die digitale Transformation im Fokus der Biologiedidaktik (Jorge Groß, Armin Lude, Claudia Nerdel, Jürgen Paul, Steffen Schaal, hilipp Schmiemann, Christoph Thyssen)
- Digitalisierung im Bildungssystem - Handlungsempfehlungen von der Kita bis zur Hochschule - Gutachten der Ständigen Wissenschaftlichen Kommission der Kultusministerkonferenz (SWK) (SWK Ständige Wissenschaftliche Kommission der KMK) (2022)
- Einleitung
- WiPSCE '22 - The 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Morschach, Switzerland, 31 October 2022 - 2 November 2022 (Mareen Grillenberger, Marc Berges) (2022)
- Investigating Teachers' Diagnostic and Intervention Skills in Debugging (Heike Hennig, Tilman Michaeli) (2022)
- Digitale Kompetenz von Lehrpersonen für den Medien- und Informatikunterricht in der Schweiz (Marina Grgic) (2023)
- Informatikunterricht: Meh als Word, imfall! (Christina Utzinger) (2023)
- HDI 2023 - Hochschuldidaktik Informatik (Jörg Desel, Simone Opel) (2023)
- Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit - 20. GI-Fachtagung Informatik und Schule (Lutz Hellmig, Martin Hennecke) (2023)
- WIPSCE '23 - The 18th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (Sue Sentance, Mareen Grillenberger) (2023)
- Assessing Pre-Service Elementary Science Education Teachers' Professional Knowledge in the Field of Computational Thinking (Nicolas Arndt, Maja Brückmann) (2023)
- AI Education in German K-10 Computer Science Curricula (Gia Minh Vo, Nils Pancratz) (2023)
- Competencies and beliefs of Swiss teachers with regard to the modular curriculum ‘Media and ICT’ (Marina Grgic) (2023)
- Digital Leadership - Schulen im digitalen Wandel führen (Tobias Röhl, Johannes Breitschaft, Eliane Burri, Nicole Wespi) (2023)
- Digital kompetente Schulorganisationen - Entwicklung von unterstützenden Organisationsstrukturen (Fanny Pettersson) (2018)
- Wie schätzen Lehramtsstudierende ihre professionelle digitale Kompetenz ein? - Eine Interventionsstudie zur Förderung der professionellen digitalen Kompetenz mit Fokus auf das Computational Thinking im Themenfeld Bildungsrobotik (Raphael Fehrmann) (2023)
- Informatics in Schools. Beyond Bits and Bytes: Nurturing Informatics Intelligence in Education - 16th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2023, Lausanne, Switzerland, October 23–25, 2023 (Jean-Philippe Pellet, Gabriel Parriaux) (2023)
- What Is AI-PACK? - Outline of AI Competencies for Teaching with DPACK (Uwe Lorenz, Ralf Romeike)
- Teachers’ Knowledge in Informatics - Exploring Educational Robotics Resources Through the Lens of Textual Data Analysis (Gabriel Parriaux, Christophe Reffay, Béatrice Drot-Delange, Mehdi Khaneboubi)
- Digitalisierung in der Lehrer:innenbildung - Corona als Katalysator?! (Julian Aufenanger, Michael Bigos) (2023)
- Digitale Kompetenzen für das Lehren und Lernen im 21. Jahrhundert (Barie Al-Masri)
- Gestaltungsprinzipien für den Erwerb von TPACK in der Lehrkräftebildung (Danny Dignaß) (2024)
- What kinds of personal data do primary school pupils share with whom? - Children’s view of personal data and its implications for teaching about privacy (Martin Hermida, Raffael Meier, Iwan Schrackmann, Nina Imlig-Iten, Eva Marinus) (2024)
- Digitalisierung im Mathematikunterricht (Gilbert Greefrath, Reinhard Oldenburg, Hans-Stefan Siller, Volker Ulm, Hans-Georg Weigand) (2024)
- Digitale Medien - Kompetenzen und Herausforderungen
- Förderung mediendidaktischer und informatischer Kompetenzen von Lehramtsstudierenden (Leona S. Kruse) (2024)
- Aufarbeitung der Entwicklungen der Informatikdidaktik im deutschsprachgen Raum zwischen ca. 1990 - 2023 (Philipp Rüeger) (2024)